Avgasfri bilism nu

2015 ska Malmö stads alla fordon vara miljöfordon.

Not Found2013-07-17 12:20
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Malmö är elbilsbästa kommun 2013 med ett imponerande arbete för en avgasfri, hållbar bilism. Andra kommuner bör lära av Malmö – och överträffa dem.

Efter att ha granskat information från över 120 kommuner, och suttit ner med kommunledningen i ett 40-tal, korades Malmö till elbilsbästa kommun 2013. Framför allt på fem områden bör andra kommuner ta efter Malmös arbete för en avgasfri bilism: - Tuffa mål: 2015 ska Malmö stads alla fordon vara miljöfordon och 75 procent ska drivas med el, biogas eller vätgas – redan nu har staden 50 procent gas- och elfordon. Det gör att man kommer förbi hönan-och-ägget-situationen där få väljer elbilar för att det inte finns tillräckligt med laddställen och få sätter upp laddare för att det inte finns nog med elbilar.

- Goda laddmöjligheter: En elbil kan laddas i ett vanligt uttag, men där många bor i lägenhet behövs ändå laddstolpar i gatumiljö och garage. Malmö har börjat arbetet här, inklusive en soldriven laddare i Västra hamnen. Lokal bilhandel har satt upp den första snabbladdaren, där en elbil laddas på 20 minuter i stället för åtta timmar – helt avgörande för att få taxi, budfirmor och långväga resenärer att välja elbilen.

- Minskad bilism: I Västra hamnens nya kontors- och bostadsområde har bilpoolen en garanterad plats under solcellsladdaren. Här kombineras renaste drivmedel med möjligheten att avstå från egen bil, så som många yngre vill ha det.

- Flera drivmedel: När vi lämnar de fossila drivmedlen bakom oss ska vi inte försätta oss i ett nytt ensidigt beroende utan kombinera eldrift med biodrivmedel – förutom att radikalt minska drivmedelsanvändningen. Malmö stad och Region Skåne satsar på biogas och har landets första vätgasbilar – i skarp kontrast med många kommuner som väljer ett enda spår för framtiden.

- Brett engagemang: Satsningar som baseras på en minimal majoritet i fullmäktige räcker inte för att skapa en övertygande långsiktighet, inte heller om arbetet nästan uteslutande bedrivs av det lokala energibolaget. Malmös breda enighet är ett föredöme.

Men det finns områden där andra kommuner redan nu gör mer än Malmö, och där man kan förbättra sig ytterligare: bidra till att det blir fler snabbladdare, utöka antalet laddare i gatumiljö, skaffa fler elbilar själva och informera mer om elbilarna – det behövs objektiv, opartisk information om avgasfri bilism.

Landets kommuner är också välkomna att göra gemensam sak med oss i lobbyarbetet för en hållbar bilism, där staten har en huvudroll. I Norge var elbilen Nissan Leaf under våren näst mest sålda bil alla kategorier – i Sverige ligger den ännu inte ens topp 100.

Vi kan få samma utveckling i Sverige med en Robin Hood-skatt, som beskattar bilar med höga utsläpp och kraftigt höjer premien för de renaste.

Mattias GoldmannGröna bilister

Läs mer om