Att säga nej till banan ska kosta

Centerpartiets ja till Norrbotniabanan sätter press på övriga partier.

Not Found2013-09-24 06:28
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Centerpartiet har i dagarna haft partistämma där viktiga ställningstagande för framtiden diskuterats och beslutats. Ur ett Skellefteperspektiv är beslutet om "att Norrbotniabanan ska förverkligas i hela sin sträckning" av störst betydelse. Detta tydliga besked är ett svar på en motion som vi från Centerpartiet i Skellefteå skrivit till partistämman.

Naturligtvis känns det bra att Centerpartiet även på nationell nivå tar så tydlig ställning för Norrbotniabanan. Det tillhör faktiskt inte vanligheterna att en partistämma lyfter fram ett enskilt infrastrukturprojekt, vilket visar på projektets stora betydelse. Samtidigt inser vi att det är resultat människor vill ha och att många börjar bli trötta på programförklaringar och viljeinriktningar. Fullt förståeligt. Ord bygger ingen bana.

Centerpartiets stämmobeslut om ett ja till Norrbotniabanan sätter dock press på övriga partier, särskilt vännerna i regeringen. Ska man vara krass så är det bara Centerpartiet som drivit på om Norrbotniabanan i regeringen. Tyvärr har övriga partier mest fokuserat på satsningar i storstadsområdena och Moderaterna har i ärlighetens namn varit den stora bromsklossen.

Jag misstänker att lokala moderater inte finner det särskilt roande att bli utpekade på detta sätt, men frågan är för viktig för att tyst acceptera att banan lagts i malpåse. Det är trots allt en del av politiken att ta ansvar för sitt partis beslut och ställningstaganden. Det går inte komma ifrån att det är Moderaterna som bromsat ett förverkligande av Norrbotniabanan och det är upp till dem att antingen ompröva denna hållning eller fullt ut ta ansvar för det.

Vi har kommit till en punkt då vi som arbetar för ett byggande av Norrbotniabanan inte längre kan lita på de stora partiernas välvilja, oavsett om det heter Moderaterna eller Socialdemokraterna. Ett maktskifte löser inget eftersom S, trots hög svansföring i frågan, inte heller har med ett byggande av Norrbotniabanan i sitt infrastrukturförslag fram till 2025.

Nu gäller det att sätta press på dessa partier och se till att det kostar att säga nej till Norrbotniabanan. För i slutändan fattas många beslut mer utifrån vad som ger väljare i nästa val än vad som är bäst för ett livskraftigt Sverige. Så låt det kosta att säga nej till Norrbotniabanan!

Daniel Öhgren(C)

Gruppledare Skellefteå kommun

Håkan Andersson(C)

Ordförande Skellefteåkretsen

Läs mer om