Fram till 1 juli 2009 hade vi apoteksmonopol i Sverige. Många hyllade monopolet och trodde att den service som erbjöds var exceptionellt god. Men så var det inte. Det fanns apotek som hade flera veckors sommarsträngt och korta öppettider. Antalet apotek minskade med 18 från 1999 till 2006 och antalet apoteksombud med 124 mellan 1999 och 2009.
Tillgängligheten försämrades således under det statliga monopolet. Sverige hade färre apotek per invånare – i en europeisk jämförelse – och våra apotek hade begränsade öppettider. Ledningen för Apoteket AB uttryckte själva att monopolet hade kommit till vägs ände vad avser tillgänglighet.
Alliansens omreglering av apoteksmarknaden har lett till 37 procent fler apotek och ökade öppettider med i genomsnitt tio timmar per vecka. Till detta ska läggas möjligheten att kunna köpa ett antal receptfria läkemedel i vanliga butiker.
Det är en självklarhet att vi ska ha tillgång till medicin i hela landet. Efter omregleringen har nya apotek öppnats på orter där det aldrig tidigare funnits apotek. Exempelvis i sann glesbygd som i Insjön (Leksands kommun) och i Älmsta (Norrtälje kommun). Det fanns kritiker som hävdade att alla nya apotek skulle hamna i storstäderna. Så blev det inte.
Staten tar ansvar för att en rimlig service upprätthålls i hela landet. Apoteksombuden utgör en viktig länk i detta arbete. När omregleringen genomfördes utformades tydliga regler för att bevara apoteksservicen i glesbygd. Det skrevs bland annat avtal om särskilda åtaganden avseende apotekstäckning och överlåtelserestriktioner.
Nu ser vi att vissa av de apotek som omfattades av avtalen inte är lönsamma och att det skulle kunna finnas en risk för att de läggs ned efter att avtalen gått ut. Därför finns nu beslut om ett särskilt statsbidrag med syfte att upprätthålla en god läkemedelsförsörjning i hela landet.
En av de faktorer som kommer att beaktas för att apoteken ska få ta del av bidraget är avståndet mellan det apotek som ansöker om stöd och närmaste närliggande apotek. Bidrag får bara lämnas till apotek som under det kalenderår som närmast föregår bidragsåret var beläget mer än 20 kilometer från ett annat öppenvårdsapotek, hade sina lokaler öppna så att konsumenter kunde få tillgång till läkemedel under samtliga kalendermånader, och hade försäljningsintäkter av läkemedel som uppgick till minst en miljon, men inte mer än tio miljoner kronor.
Apoteksmarknaden har vuxit snabbt, till fromma för kunderna, och är nu inne i en stabiliseringsfas. Några apotek kommer sannolikt att stängas på grund av bristande underlag. Alla inser att den medicin som patienterna förskrivs på en vårdcentral eller på ett sjukhus är det bärande underlaget för ett apotek. Beslutar landstinget att stänga vårdcentralen så försvinner också apotekskunderna. Men det nya statliga stödet ska tillförsäkra konsumenter i glesbygd en fortsatt god servicenivå.
Anders Andersson(KD) riksdagsledamot för Kalmar län och ledamot i socialutskottet
Irene Oskarsson(KD) riksdagsledamot för Jönköpings län och ledamot i miljö- och jordbruksutskottet