Äntligen kan vi sätta spaden i jorden

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Not Found2018-06-20 06:56
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Efter fyra år i Rosenbad kan vi återigen lova Norrbotniabanan, precis som Socialdemokraterna, i samarbete med Miljöpartiet, gjorde innan maktskiftet 2006.

Norrbotniabanan fanns med i transportplanen redan då, men prioriterades bort av den borgerliga regeringen.

I snart fyra år har varje arbetad timme för de rödgröna politiker som jobbar med regionala utvecklingsfrågor på något sätt syftat till bättre infrastruktur i norra Sverige.

Det är svårt att få gehör när det kommer till frågor av den här typen. Varken väljare eller politiker söder om Dalälven ser med intresse på sådant som rör norra Sverige.

Men det är förödande. Transporterna i norr påverkar både Sverige och resten av Europa. De påverkar landets ekonomi, och möjligheterna att drastiskt minska koldioxidutsläppen. All koppar, alla stål och alla skogsråvaror som Sverige och Europa är beroende av ska transporteras hållbart, säkert och smart.

EU förstår vikten av säkra transporter i norra Sverige. Efter att regeringen lämnat in en ansökan om att transportvägen upp till Haparanda ska bli en en del av stomnätslänken Scanmed (Scandinavien/Medelhavet) kan EU delfinansiera projektet med 30 procent.

Vi miljöpartister tycker också att de människor som bor utefter Norrlandskusten enkelt och hållbart ska kunna pendla till sitt jobb, sitt universitet eller åka på semester med tåg. Detta gynnar både våra stora offentliga arbetsplatser och privata företag.

När regeringen för en tid sedan gick ut med nyheten att Norrbotniabanan finns med i kommande transportplan sjönk axlarna av lättnad på många av oss.

Äntligen kan jobbet påbörjas.

Men samtidigt kom angrepp från borgerliga politiker med frågor som: ”Varför har regeringen inte påbörjat detta redan, ni har ju haft fyra år på er?” De menar också att Norrbotniabanan bara är valfläsk, eftersom ”hela sträckan inte är finansierad.”

Under de åtta år som alliansregeringen styrde i Sverige lades alla järnvägsplaner i norr ner. Avsatta medel till Norrbotniabanan prioriterades bort. 2014 fick nuvarande regering helt enkelt börja om. Vi fick 100 miljoner kronor från EU för att ta fram en järnvägsplan. Här är vi i dag.

Nej, hela sträckan är inte budgeterad. Men det är inte ovanligt vid stora infrastrukturprojekt. Snabbspåren mellan Borås och Göteborg är heller inte budgeterade i sin helhet. Räknar vi med tillskottet på 30 procent från EU saknas endast ett fåtal miljarder kronor för att nå ända fram.

Så länge Miljöpartiet sitter med vid förhandlingsbordet kommer vi aldrig att låta detta projekt gå i stå igen.

Det finns flera regionpolitiker, i de fem nordligaste länen, som jobbat hårt med frågan sedan 2002. Inte minst i Norr- och Västerbotten. Det värsta vi kan tänka oss nu är ett maktskifte i höst. Då kan vi inte längre vara säkra på hur de framarbetade planerna behandlas.

Vi vet att alla partiers Norrlandsavdelningar prioriterar Norrbotniabanan. I Miljöpartiet har vi fått våra kamrater i storstadsregionerna att förstå vikten av järnvägen i norr. Frågan är hur de andra partierna har lyckats.

Emma Lindqvist (MP)

regionkandidat Västerbotten

Anders Hård (MP)

ledamot i förbundsfullmäktige Region Västerbotten och regionkandidat

Läs mer om