För oss socialdemokrater kommer jobben först. Det gör skillnad.
Nu stärker vi svensk industri tack vare att tyngre lastbilar kommer att få rulla på våra vägar.
Den socialdemokratiskt ledda regeringen tog nyligen ytterligare ett steg för att stärka svensk åkerinäring genom att effektivisera transporterna och införa 74 tons lastbilstransporter.
Regeringen har tidigare höjt maxvikten för lastbilar från 60 till 64 ton. Genom regeringens senaste beslut kan transportörerna frakta tio ton mer, det gör att åkerier och industrier kommer att kunna effektivisera sina transporter.
Detta innebär färre, men effektivare, lastbilar på våra vägar. Utsläppen för varje fraktat ton minskar. Det gynnar industrin ute i landet och är bättre för klimatet.
I princip alla lastbilar som kommer att köra 74 ton kommer att vara nytillverkade. De nya lastbilarna klarar EU:s senaste miljökrav och kan köras på det förnybara bränslet HVO. 74-tonslastbilar är i linje med regeringens mål om att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.
För att stärka konkurrenskraften för seriösa åkerier har polisen också fått befogenhet att klampa och bötfälla lastbilar som kör olagliga cabotagetransporter eller bryter mot kör- och vilotider.
Vi har i dag alltför många oseriösa företag som konkurrerar med dumpade löner och usla villkor. Detta är oacceptabelt. Strängare lagstiftning och hårda miljökrav är första stegen mot att Sverige får en åkerinäring som präglas av schyssta villkor och sund konkurrens.
Totalt är det 800 mil av Sveriges vägnät som godkänns för den nya maxvikten, motsvarande åtta procent av det statliga vägnätet, lokaliserat till fem olika regioner. För Norr- och Västerbottens län innebär det initialt 220 mil väg.
Vi socialdemokrater har alltid varit tydliga med att det till en början kommer att vara ett begränsat område som kan hantera tyngre transporter, men genom den nyligen lagda infrastrukturpropositionen ser vi att det är möjligt att genom bärighetsförstärkningar utöka området.
Det viktiga är att det införs, vi måste börja någonstans för att sedan utöka det godkända vägnätet.
Det här är en bra åtgärd för industrin i Sverige, inte minst viktigt för ett vidsträckt län som Västerbotten.
Steg för steg byggs Sverige starkt och konkurrenskraftigt.
På lite mer än två år har regeringen gjort mer för de här branscherna än vad Alliansregeringen gjorde under sina åtta år vid makten.
Effektiva transporter och schyssta villkor är en del av den svenska modellen och gynnar jobben i Sverige.
Isak From(S)
riksdagsledamot för Västerbottens län och ledamot miljö- och jordbruksutskottet
Det här är en bra åtgärd för industrin i Sverige, inte minst viktigt för ett vidsträckt län som Västerbotten. Steg för steg byggs Sverige starkt och konkurrenskraftigt.