Replik på Anders Ygemans replik ”Ärligheten, Gunnar Andrén” publicerad i Norran och på norran.se onsdagen den 23 januari 2013.
Aldrig någonsin skulle jag komma på tanken att beskylla Anders Ygeman (S-riksdagsman för Stockholms kommun och ordförande i Trafikutskottet) för att vara oärlig. Däremot har han ett avspänt förhållande till sanningen – och talar helst om annat än det egna partiets stordåd. Och jag kan förstå varför.
Den fråga jag rest är hur Norrbotniabanan kan finansieras – 23 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. Jag vill att man ska pröva att få in andra finansiärer än skattebetalarna via långa obligationslån. Om detta har Anders Ygeman intet att säga. Höjda banavgifter vill han inte heller ha. Vem bygger då?
Men Socialdemokraterna – och det vill jag verkligen betona – storsatsar på just Norrbotniabanan. Att påstå något annat är ju omöjligt, eller hur?
Om man går till partiets motion från 7 november 2012, som förstanamn undertecknad av Anders Ygeman, framgår att för planperioden 2014–2025 anslår partiet 568 miljarder kronor mot regeringspartiernas ynka 522 miljarder – alltså 46 000 miljoner kronor mer – till vägar, järnvägar, flyg och sjöfart.
Och då får man i alla miljardsatsningar på höghastighetsbanor i Sydsverige, och annat som den snåla regeringen inte anser sig ha råd med, också in en utbyggnad av Norrbotniabanan. Från Umeå till Dåva. Nio kilometer. Inte illa. Sedan återstår bara 261. Pengarna kommer efter 2025. Men man kan ju inte få med allt, särskilt inte om de egna pengarna bara täcker några procent av det orden räcker till.
Tänk nytt, bygg Botniabanan!
Gunnar Andrén(FP)
riksdagsledamot för Stockholms län och ledamot i Skatteutskottet