Skäms inte för att flyga

Debatt. Genom fungerande flygförbindelser skapas arbetstillfällen och livskvalitet i vårt avlånga land. På så vis bidrar vi till en levande landsbygd präglad av framtidstro. På så vis minskar vi klyftan mellan Sverige och världen. Därför får de som inte har reella alternativ till flyget straffas av en verklighetsfrånvänd symbolpolitik.

Foto: Johan Nilsson/TT

Miljö2019-05-24 13:06
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Det kostar ingenting för den välbeställde miljöpartisten i Stockholms innerstad att ivra för införandet av en plakatpolitisk flygskatt.

Men för en långpendlande småföretagare i Piteå, eller för en flerbarnsfamilj i Kalmar, som skramlat till sommarens semesterresa, blir detta en kostnad att lägga till redan dyra flygbiljetter.

När flygskatten infördes i april 2018 påstod klimatminister Isabella Lövin (MP) att dess syfte var att ”dämpa flygets klimatpåverkan till följd av ett kraftigt ökat flygresande.”

Precis som Lövin då tillstod är flygskatten inte en skatt på flygens utsläpp. Den är rakt av en skatt på resande som främst drabbar resenärer på platser där flyget behövs som allra mest.

Skatten är landsbygdsfientlig. Genom den straffar regeringen landsbygdens invånare och kväser dess företagsamhet. Som om försämrad samhällsservice och utflyttning inte vore utmaningar nog.

Denna symbolpolitik får framförallt det lokala näringslivet, grundbulten för tillväxt och välfärd på landsbygden, betala priset för. När prislappen på tidseffektivt resande stiger ökar risken att företag tvingas flytta. Om lokala företag inte kan rekrytera rätt kompetens, hitta kunder eller inhämta ny kunskap riskerar de att slås ut.

Dessutom är flygskatten klimatmässigt verkningslös. I sina yttranden på regeringens remiss avfärdade över 80 procent av remissinstanserna flygskattens klimatnytta.

Men Stefan Löfvens regering väljer att ignorera expertisen. Därför behöver den en påminnelse om att flyget endast står för två procent av världens koldioxidutsläpp. Till detta ska läggas att svenskens inrikesflygande bara står för åtta procent av svenska flygresenärers totala klimatpåverkan. Av dessa åtta procent står norra Sveriges flygresenärer för en fjärdedel.

Vi kristdemokrater avfärdar naturligtvis inte flygets klimatpåverkan. Flygets utsläpp måste minska.

Därför vill vi påskynda omställningen till en fossilfri flygflotta till 2030 som ett led i arbetet mot ett klimatneutralt Sverige 2045.

Tills dess att fossilfria flyg blir verklighet måste dock de nuvarande flygförbindelserna fungera.

Flerbarnsfamiljen från Norrlands inland kan inte förväntas avvara en handfull av sina semesterdagar för att med tåg nå den spanska solkusten. Och den expanderande egenföretagaren från Skåne har vare sig tid eller råd att avvara närapå två dygn för att ta sig fram och tillbaka till Wien för att träffa möjliga leverantörer.

Genom fungerande flygförbindelser skapas arbetstillfällen och livskvalitet i vårt avlånga land.

På så vis bidrar vi till en levande landsbygd präglad av framtidstro. På så vis minskar vi klyftan mellan Sverige och världen.

Därför får de som inte har reella alternativ till flyget straffas av en verklighetsfrånvänd symbolpolitik. De ska än mindre behöva skämmas för sitt flygande.

Anders Sellström, Europaparlamentariker för Kristdemokraterna