Debatten om huruvida skolan ska fostra eleverna genom att sätta upp regler för hur de ska – eller snarare inte ska – klä sig flammar upp med jämna mellanrum.
Nu senast gällde det Engelska skolan i Täby som förbjöd eleverna att bära alltför korta kjolar. Det fick mig att tänka på en händelse min fru var med om när hon som nyutexaminerad lärare sökte jobb i Nordmaling vid tiden för millennieskiftet. Vid den tidpunkten var kepsar i klassrummet en het fråga, och vid arbetsintervjun kom ämnet på tal.
Min fru menade att hon skulle säga åt eleverna att ta av kepsen i klassrummet om det fanns en sådan överenskommelse på skolan, men att hon själv inte ansåg att det var en viktig strid att ta. Det avgjorde saken. Någon annan, mer tydlig kepsmotståndare, fick jobbet den gången.
Jag tänker på denna händelse varje gång klädstrider dyker upp i diskussioner om skolan.
Det verkar som att kläder i all sin vanlighet har en fantastisk förmåga att sätta känslor i rörelse. De som stöder kepsförbud, förbud mot korta kjolar och andra klädregler försöker motivera detta med att skolan har i uppgift att fostra barn och ungdomar på sätt som gör dem förberedda för samhällslivet.
Det stämmer ju faktiskt. Skolan har ett sådant uppdrag. Men vad innebär det egentligen i fråga om kläder?
Det är sant att vårt sätt att klä oss kan påverka hur vi blir bemötta av andra. Om jag går till en jobbintervju finns det smarta och osmarta sätt att klä sig ifall jag vill ha jobbet.
Försvararna av klädregler i skolan tycker nog att eleverna ska lära sig att klä sig smart, eller kanske smakfullt. Men följer man den tanken hela vägen märker man varför detta inte är en skolfråga.
Den som går i skolan ska nämligen också få lära sig att det kan vara rätt att bryta mot den smarta goda smaken. Det samhällsliv som eleverna ska fostras till är ett demokratiskt liv. Där har man rätt att vara apart, sticka ut och provocera.
Eftersom jag tror att klädfrågor kommer återkomma som brännande ämnen i skolor även i framtiden ger jag därför här två enkla frågor som jag tycker att all skolpersonal ska fundera över innan man lägger sig i andras klädval.
– Är kläderna ett problem för undervisning och lärande?
– Har den andre tvingats på begränsande kläder mot sin vilja?
Är svaret på båda dessa frågor nej så kan du andas ut och ägna dig något viktigt istället för keps- eller kjolstrider.