Är skolan som system verkligen nödvändigt? Bestämda tider och platser, när det ringer ut tar vi rast och sedan blir det nytt ämne. Har vi inte kommit längre än så? Stora klasser där alla ska lära sig samma saker. Vart tar individualiteten och kreativiteten vägen?
Sådana tankar snurrar nog i såväl elevers, lärares och föräldrars huvuden och faktiskt har de gjort det länge. Redan för hundra år sedan var frågor om elevers egna intressen och eget arbete av stor betydelse inom lärarutbildning och läroplaner.
Med inspiration från bland annat USA (John Dewey) och Österrike (Elsa Köhler) kom det som kallades aktivitetspedagogik eller progressiv pedagogik att bli en allt viktigare modell för hur skolutbildning borde bedrivas. Grundläggande inom denna typ av syn på skolan är att det borde blir mindre av det fyrkantiga och förutbestämda och mer av sådant som handlar om att upptäcka och skapa. Detta bygger på en optimistisk syn på eleven. Varje elev förväntas kunna och vilja hitta egna vägar till kunskap.
Pandemin har tvingat skolor att testa ny teknik som på många sätt erbjuder möjligheter att bryta upp skolans fyrkantiga vardag. Det är idag teoretiskt möjligt att erbjuda skolutbildning oberoende av tid och plats till alla, åtminstone till alla som kan hantera en dator på egen hand. Vad talar för att vi inte ska gå den vägen fullt ut?
Om varje elev kunde och ville hitta egna vägar till kunskap så borde de få göra det – men om inte finns det skäl att tänka efter. Den fyrkantiga skolan med ämnen, klasser, scheman och lov kan förstås finnas som en byggnadsställning. Det går att bygga utan den, men det blir både farligare och svårare. Som byggnadsställning syftar skolan till att ge alla barn och ungdomar värdefulla kunskaper för livet, men det blir framförallt de som saknar stöd, motivation och skydd hemifrån som har störst nytta av den.
Ja, sommarlovet är såklart härligt. Kanske härligast för barn med föräldrar som har tid och råd att vara lediga med dem. På samma sätt vore en friare form av skola bäst för dem som har de kunnigaste föräldrarna. Den fyrkantiga skolan startar igen till hösten och det är jag glad för.