Herridrotten har högre marknadsvärde än damidrotten

Året är 2019. Sveriges damkronor har precis spelat en usel VM-turnering och förpassats ut ur den internationella högstadivisionen.

Krönika2022-03-25 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det pratas om “fiasko” och “avsaknad av spetskompetens” och vi förfasas över att Sverige ska spela B-VM 2022. Sedan dess har Sverige ett B-lag i damhockey, vilket vi naturligtvis inte ska ha. 

Faktum är att det är rakt igenom pinsamt att ett land som Sverige fortfarande har en domän som är så ojämställd som ishockeyn.

En spelare i SDHL tjänar i snitt 5500 kronor i månaden. Medan en man tjänar 121000 kronor. 40 procent av de kvinnor som elitsatsar får någon form av ersättning. Övriga bekostar själva sin idrott. Inom herrhockeyn kan 99 procent av spelarna leva gott på sin lön. Rättvist?

Folk som fnyst åt damhockeyn skyller gärna på sportens utövare, dess tränare och dess jämförelsevis blygsamma publik, istället för att ta reda på vilka förutsättningar damspelare har för att göra ett bra jobb. 

En aspekt som skulle göra stor skillnad för damidrotten i allmänhet och damhockeyn i synnerhet handlar om dagens skatteregler. Dessa hindrar nämligen potentiella sponsorer från att satsa på damlag. 

Skatteverket har slagit fast att herridrotten har ett högre marknadsvärde än damidrotten och därför kan företag som sponsrar herrlag dra av mer skatt än de företag som stöttar damidrotten. 

I DN 220204 ger Gizela Ahlgren-Bloom, sportchef i svenska damhockeyligan, ett exempel på hur det fungerar: Om ett företag vill satsa tio miljoner på ett herrlag kan de dra av så mycket som två miljoner på skatten. 

Om företaget istället sponsrar ett damlag med samma summa ses detta som en gåva, vilket man inte kan göra något avdrag på. Det blir alltså två miljoner kronor dyrare för företaget att lägga pengarna på damidrott än på herridrott.

Företag av idag vill dessutom inte nödvändigtvis sponsra de lag som är mest framgångsrika. Istället vill man synas i sammanhang som förknippas med fair play, miljövänliga alternativ och jämställdhet. 

Medvetenhet och moderna val är viktiga faktorer för alla företag som har ett högre syfte med sin sponsring än att fixa gratis matchbiljetter till sina anställda.

När damerna tjänar lika mycket som herrarna, och ändå inte kvalar in i hockeyns högstadivision, kan vi börja prata om fiasko. 

Men än så länge har de inte alls de förutsättningar som behövs för att de ska kunna bli ett av de bästa landslagen i världen. Regeringen och riksdagen måste ändra reglerna för avdragsgill skatt så att det blir lika lätt att sponsra ett damlag som ett herrlag. 

Kan du titta en flicka med proffsdrömmar i ögonen och säga något annat?