Endast 17 procent av flickorna med autism får sin diagnos före fem års ålder. Motsvarande siffra för pojkar är 32 procent.
När barnen är elva år har bara 44 procent av flickorna fått sin diagnos, jämfört med 72 procent av pojkarna.
Det motsvarar att 120 flickor med autism i Västerbotten i åldern två–elva år inte fått någon diagnos. För landet som helhet innebär det cirka 4 000 flickor.
Förskolan spelar en viktig roll. Den rollen behöver stärkas för att upptäcka och stötta flickor med autism.
Att flickor får sin diagnos så mycket senare i livet kan leda till både förödande ensamhet, ökad ångest och depression långt upp i åldrarna.
Det är möjligt att ställa diagnos redan vid två års ålder. Det gör att förskolepersonal kan spela en stor roll genom att upptäcka tecken på autism hos små barn.
Autism uttrycker sig dock ofta olika hos flickor och pojkar:
- Flickor och pojkar samspelar olika
Flickor leker oftast två och två, pojkar i grupp. Flickor med autism leker ofta bredvid andra flickor utan att delta i deras lek. För att upptäcka flickor med autism handlar det om att observera hur hon samspelar med andra i grupp, om hon tar initiativ till kontakt och om hon leker på liknande sätt som jämnåriga flickor gör.
- Flickor och pojkar beter sig olika
Pojkar med autism kräver ofta mycket uppmärksamhet och visar oftare ett fysiskt utmanande beteende – som kan innebära utbrott. Om flickor med autism är fysiskt eller verbalt utmanande är det oftast i hemmet och beteendeproblematiken hos dem blir därför inte lika påfallande i förskolan. Flickor har fokus på relationsbyggande och på att bli omtyckta, vilket pojkar inte bryr sig lika mycket om. Det är lätt att tänka att en flicka med fysiskt utmanande beteende ”ändå inte är värre än pojkarna”.
Det handlar helt enkelt om att flickor med tecken på autism behöver jämföras med andra jämnåriga flickor – inte med pojkar.
Det finns en stor vetenskaplig enighet om att tidiga insatser i barnens liv är viktiga för både barnet och föräldrarna.
Ser du tecken på autism. Diskutera det med föräldrarna. På så sätt kan du bidra till att pojkar och flickor med autism får det stöd de behöver för att kunna delta i samhället på sina villkor.
Agneta Söder, intressepolitisk talesperson för Autism- och aspergerförbundet