Replik på Rickard Carstedts (S), ordförande i regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten, replik ”Opreciserade anklagelser gynnar inte utvecklingen – varken i Skellefteå, i inlandet eller i länet”, publicerad på norran.se söndagen den 9 februari 2020.
Vi läser ett svar på vår debattartikel om Region Västerbotten på norran.se (9/2 2020) och tänker; den här debatten verkligen behövs.
Socialdemokraternas Rickard Carstedt, ordförande i regionala utvecklingsnämnden, skriver att det inte är bra att ställa regionens olika delar mot varandra. Det håller vi verkligen med om. Regionen måste stå stark för att kunna driva utvecklingen framåt. Men hela länet behöver kunna känna att samarbetet finns där, att den regionala blindhet, som vi upplever, åtgärdas.
Vi tycker inte att Region Västerbotten stimulerar och tillvaratar den utveckling som nu sker. Det gäller sjukvården, utvecklingsprojekt, turismen och trafikförsörjningen.
När företrädare för länets sjukvård pratar om verksamheterna är Norrlands universitetssjukhus normen. Våra andra lasarett, i Lycksele och i Skellefteå, blir nämnda i förbigående. Med Northvolts etablering kommer belastningen på sjukvården att öka i Skellefteå. Hur tänker Region Västerbotten här?
När det gäller Region Västerbottens satsningar på projekt upplever vi att Umeåregionen gynnas. Projekt som gynnar andra orter i länet har svårt att få sina ansökningar beviljade. Majoriteten motiverar avslagen med att de ”inte gynnar hela länet”. Detta trots att utveckling behövs i hela Västerbotten.
Turismen i den norra länsdelen bygger bland annat på ett samarbete inom Swedish Lapland där Skellefteå och Sorsele är delaktiga. Med över tre miljoner gästnätter är det en viktig del i den norra länsdelens turismutveckling. Turismen är också beroende av bra förbindelser med norra Norge, till exempel Bodö.
Men detta hör vi aldrig någonting om. Trots att det är viktiga delar för norra Västerbottens utveckling.
Rickard Carstedt vill att vi lyfter våra åsikter om trafikförsöjningsprogrammet. Det ska vara en strategisk plan för utvecklingen av den regionala kollektivtrafiken för hela Västerbotten.
Vi lämnar våra åsikter i remissvar men kan nämna några direkt:
- Det saknas strategier för landsbygd och glesbygd. Det finns ingenting i trafikförsöjningsprogrammet om anropsstyrd trafik, trots att detta är en möjlighet för dem som bor på landsbygden och har långt till annan kollektivtrafik. I stället hänvisar man till ellådcyklar och elscootrar – trots långa avstånd och dålig trafiksäkerhet.
- Med växande befolkning och stora industrietableringar i Skellefteområdet kommer flyget att vara en viktig del av trafikförsörjningen. Därför borde det finnas mål för flyget, till exempel kring förnybara bränslen, som Region Västerbotten vill verka för.
- Nya trafiklösningar för att klara Skellefteås expansion, med en ny dragning av E4, borde också diskuteras i programmet.
Andra delar vi saknar är bland annat Skellefteås lokaltrafik, bussgods och väg 95, Silvervägen som går mellan Skellefteå, Jörn, Arvidsjaur, Arjeplog och Bodö. Med den planerade tågtestbanan i Jörn och Arvidsjaur, och den ökande turismen, kan Region Västerbotten inte strunta i denna förbindelse i ett så viktigt dokument som trafikförsörjningsprogrammet.
Vi hade varit glada om Rickard Carstedt i sitt debattsvar, i stället för att skuldbelägga oss för att vi lyfter frågan, berättat vilka satsningar som görs från Region Västerbottens sida utifrån den tillväxt som sker i Skellefteå och andra kommuner. I Vilhelmina har det till exempel investerats mer än 600 miljoner kronor bara i fjälldalarna. Investeringarna rullar på.
Rickard Carstedt nämner inlandet i sin replik, men lyfter bara en kommun, utan att förstå att det leder till att en konkurrenssituation skapas. Han framhåller projekt mellan Umeå och Vasa, mellan Storuman och Umeå och E12. Om Socialdemokraterna verkligen sett hela regionen så hade de med fördel kunnat visa på exempel från andra kommuner.
Vi hoppas att vi väckt debattlusten hos regionpolitiker och allmänhet. Hur kan vi tillsammans, på bästa sätt, stötta den utveckling som driver länet framåt.
Den regionala blindheten måste upphöra, och vi måste våga se att tillväxt sker även där Region Västerbottens majoritet inte planerat en sådan.
Maria Kristoffersson (C), Vilhelmina, vice ordförande i Beredning folkhälsa och demokrati Södra Lappland, Region Västerbotten
Carina Sundbom (C), Skellefteå, ledamot i Regionala utvecklingsnämnden, Region Västerbotten
Först när Skellefteå kört om Umeå kommer Region Västerbotten att vaknaOpreciserade anklagelser gynnar inte utvecklingen – varken i Skellefteå, i inlandet eller i länet