Många är missnöjda med standarden på SJ:s nattåg på Övre Norrland och Narvik.
Medan SJ påbörjat renoveringen av de nattågsfordon, som de själva äger, har Trafikverket hamnat i en budgetklämma för de fordon som ingår i deras vagnpool och hyrs ut till SJ.
Trögheten i systemet är påtaglig.
- Fokus Finland
Man behöver inte gå längre än till det östliga grannlandet, och dess statliga tågbolag VR, för att konstatera skillnaderna i organisation och resenärsfokus i tågdriften. VR:s nattåg i lapplandstrafiken är i nivå med de bästa i Europa, och erbjuder en komfort och en reseupplevelse där SJ har hamnat på efterkälken. Varför har det blivit så?
- Nästa generations nattåg
Att SJ och Trafikverket väljer att lägga pengar på renovering av befintliga nattågsfordon från 1980- och 1990-talet kan förstås utifrån det rådande läget. Men frågan kvarstår varför man inte redan 2016, när nattågen lades över från SJ Norrlandståg till moderbolaget SJ AB, följde VR:s strategi och beställde den senaste generationens sovvagnståg?
Då hade förnyelsen till stora delar redan varit operativ. Det planeras för närvarande inga inköp av nya fordon i nattågstrafiken, endast en renovering av Trafikverkets befintliga vagnar för att förlänga driftstiden till nästa upphandling 2024. Då kommer det att göras en ny utvärdering av nattågstrafikens framtid.
- Moderniseringen går för långsamt
Varken Norge eller Sverige prioriterar järnvägen på en nivå som kan jämföras med de mer framgångsrika europeiska järnvägsländerna. Eftersläpet i underhållet av det nationella bannätet, och osäkerheter knutna till nya projekt, gör att det kommer ta flera decennier att knyta Norden till utbyggnaden av ett modernt intereuropeiskt järnvägsnät.
- Kompensera för den politiska trögheten
Med en eftersatt infrastruktur, som den stora utmaningen, skulle en snabbare övergång till den senaste generationens konventionella tågfordon, med vikt på komfort, sömlösa resepaket enligt dörr-till-dörr-principen, och ett tjänsteutbud som ger ökad reseupplevelse vara en lönsam strategi.
Dessutom skulle man räkna in synergier som gör det smidigare att i omgångar initiera nya tekniksprång inom järnvägssektorn. Eftersom politiken har svårt att bestämma sig måste operatörerna ges förutsättningar att kompensera resenärerna med en snabbare övergång till specialdesignade fjärrtågsfordon både i dag- och nattågstrafiken.
Nattåg är ett utmärkt alternativ främst över längre distanser.
- Konkurrensutsättning och uppsplittring
Mycket talar för att järnvägens optimala funktion för samhället bäst uppnås genom en sammanhållen statlig organisering med ett tydligt ansvar för helheten. Det omfattar även tågdriften.
Modellen med ett trimmat statligt tågbolag, med ensamrätt organiserat enligt premisserna för ett öppet monopol, närmat enligt schweizisk modell, blev aldrig ordentligt utvärderad.
I det rådande läget styr EU:s järnvägsdirektiv och nationella prioriteringar där viktiga infrastrukturprojekt sätts på vänt. Järnvägens bidrag till klimaträkenskapen får med dagens förutsättningar svårt att svara upp till politikernas löften om en klimatneutral transportsektor 2045.
- Satsa på europeisk komfort
Nattåg är ett utmärkt alternativ främst över längre distanser, men även för mellandistansresor där tidtabellen ger dagsträckor i den ena eller båda ändar. Som mellan Narvik och Stockholm och Luleå och Göteborg. Återinförande av nattåg mellan Stockholm och Oslo borde vara ett vinnande koncept om man kan leverera de kvaliteter och de kundvärden som efterfrågas.
Viktiga komponenter är gynnsamma avgångs- och ankomsttider – in- och utcheckning på utgångs- och slutstationer – moderna ombordfaciliteter och tillval till ett grundutbud där de resepaket man kan välja mellan är mer attraktiva än andra tillgängliga resesätt.
Nattågsresandet i Sverige (och i Norge) måste förbättras motsvarande de nattågsoperatörer i Europa som har bäst nattågserbjudanden
- Ett modernt nattågskoncept
Kraven på ett modernt nattågskoncept måste vara sittvagnar med bekväma liggstolar, rymliga två- och fyrabäddskupéer och ett lågprisalternativ med enklare sovkapslar. Dessutom behövs bättre bagageutrymmen, nattöppen bistrovagn och automater för dryck och enklare tilltugg och särskilda lounger för in- och utcheckning på start- och slutstationerna.
Många av de funktioner som erbjuds på flygterminaler kan konverteras till de större knutpunktstationerna.
- Transportsystemet saknar förutsättningar
Får inte järnvägen de strategiska och operativa förutsättningarna som krävs kommer man att få det svårt att klara en klimatneutral transportsektor till 2045.
Vår slutsats är att en lönsam strategi vore att kompensera resenärerna för en eftersatt infrastruktur, och en i mångt och mycket bruten tjänstekedja, med att tillföra kvaliteter som ger faktiska mervärden för resenärerna. Järnvägen behöver en förutsägbar strategi där helheten bäst uppnås med ett sammanhållet system.
Nu ska norskägda Vy Tåg AB ta över nattågen mellan Stockholm och Narvik från SJ.
Men några mervärden som nämnvärt förbättrar kvaliteten på resandet är inte att förvänta – i varje fall inte de närmaste åren.
Christer Wilhelmsson, ordförande Svenska Järnvägsfrämjandet
Gunnar A Kajander, nestleder (vice ordförande) Norske For Jernbane