Veckans största, och tråkigaste, nyhet är utan tvekan beskedet att Metsos ledning planerar att lägga ner hela produktionsenheten i Ersmark. Något som berör cirka 150 jobb i produktionen.
Det är en del av Skellefteås stolta industrihistoria som nu hotas. En historia som har gett så många människor arbete och trygghet.
Jag känner verkligen med alla de anställda på Metso som just nu är oroliga för sin framtid.
För det är den lokala kopplingen inom näringslivet som alltid har varit Skellefteås styrka. Något som jag vågar påstå är unikt på många sätt. Det lokala ägandet har borgat för en långsiktighet, som inte på samma sätt går att återfinna hos ägare långt från verksamhetsorten.
I denna tradition är Alimak ett av flaggskeppen. Bolaget som grundades 1948 av Burträsksonen Alvar Lindmark. Ett företag med stark förankring i Skelleftebygden och som i dag levererar sina hissar över hela världen.
Den stolta industritraditionen i ErsmarkFrån första lokalen till chockbeskedet – här är resan från Skega till MetsoI en sådan här uppräkning bör även Futurum nämnas. Bröderna Nils och Lennart Bergmark grundade 1952 Matoz AB i Ersmark. Det företag som senare skulle bli Futurum. 1964 flyttades tillverkningen till Byske och i dag finns företagets produkter i många kök. Futurum ägs i dag av schweiziska Franke.
Och det går naturligtvis inte att bortse från Boliden. Ett företag som bokstavligen har en djup förankring i urberget. I dag är bolaget den tredje största leverantören i Europa av både koppar- och zinkmetall.
Allt började 1924 när man gjorde ett stort malmfynd på Fågelmyran, och som två år senare började brytas. Drivande i bolagets framväxt var stockholmaren Oscar Falkman, som också blev Bolidens första vd.
Och resten är historia, som man brukar säga.
Det är ett hot mot den stolta industritradition vi under årtionden har byggt upp här i bygden.
Och så har vi då Skega. Det företag som startade med tillverkning av handskar till de som jobbade vid Bolidens smältverk på Rönnskär och som senare bland annat tillverkade o-ringar i gummi till SAAB:s flygplan.
I dag är företaget delat mellan Trelleborg Ersmark och Metso Sweden, där det senare nu alltså aviserat att man planerar att radikalt minska sin närvaro i Ersmark.
Det är ett hot mot den stolta industritradition vi under årtionden har byggt upp här i bygden.
Även om det i dag har växt fram en blomstrande tjänstesektor, som till och med har passerat den tunga industrin när det gäller antalet arbetstillfällen, är det ändå just industrin som på många sätt kan sägas ha lagt grunden till det expansiva Skellefteå vi ser i dag.
Har Skellefteå samma framtidstro i dag?Två gånger tidigare på 2000-talet har fabriker varit hotadeEn tradition som i mångt och mycket nu kröns med Northvolts etablering i Skellefteå.
Det här är en bygd att vara stolt över. En industritradition att förvalta.
Eller som prins Gustaf Adolf sa i sitt invigningstal under Skellefteås 100-årsfirande 1945.
”Utan denna företagsamhet, denna vilja till framsteg skulle Skellefteå väl ännu ha varit ett stilla bygdecentrum med några tusen innevånare, nu är det för norrländska förhållanden en stor stad, en stad vars insatser ha betydelse för hela vårt land”.