Bilen behövs genom hela livet

Debatt. Totalt betalar Sveriges bilister mer än dubbelt så mycket i skatt som deras bilar genererar i kostnader. Detta trots att den vägledande principen för beskattning av resor och transporter är att varje transportslag ska bära sina egna kostnader.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-02-02 18:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Bilen är en av våra viktigaste hushållsmaskiner.

Den är en förutsättning för att vardagen och samhället ska fungera.

Det är bilen som varje dag tar 2,7 miljoner svenskar till arbetet och skolan.

Det är bilen som gör att vi kan bo var vi vill. Hälften av svenskarna, 49 procent, skulle ha svårt eller mycket svårt att bo kvar i sin nuvarande bostad utan bil.

En stor majoritet, 64 procent, anser sig vara helt eller delvis beroende av bilen för att få vardagen att fungera. Mest beroende är boende i Norrland, boende utanför storstäderna och barnfamiljer.

Bilen behövs. Trots det är den kraftigt överbeskattad. Det handlar om de höga bränsleskatterna. I dag består drygt 60 procent av priset på bensinen av skatt, moms och moms på skatten. Nu föreslås dessutom att indexeringen av bensinskatten återinförs, vilket skulle innebära att skatten återigen höjs automatiskt varje år.

Totalt betalar Sveriges bilister mer än dubbelt så mycket i skatt som deras bilar genererar i kostnader. Detta trots att den vägledande principen för beskattning av resor och transporter är att varje transportslag ska bära sina egna kostnader.

Och skatterna slår oproportionerligt hårt mot landsbygden. När Dagens Nyheter gick igenom den senaste fordonsstatistiken från Statistiska Centralbyrån konstaterade man att invånare i landsbygdskommunerna i snitt betalade dubbelt så mycket i bensinskatt som de i storstadskommunerna. Ändå är det just utanför storstadskommunerna vägtrafiken får minst tillbaka.

I Trafikverkets nationella plan – där satsningar från 2018 till 2029 presenteras – konstateras att vägarna utanför storstadsområdena visar på en negativ trend. Många vägar som är viktiga för landsbygden spås försämras ytterligare de kommande åren. Allra mest eftersatta är vägarna i Norrbotten och i Västerbotten.

Fordonstillverkarna och deras leverantörer sysselsätter 135 000 personer här i Sverige. Bilhandlarna och verkstäderna ytterligare 40 000. Det är jobb som är spridda över hela landet, ofta utanför storstadsregionerna. Fordonsindustrin är Sveriges största exportnäring. Den stod för 15 procent av den totala varuexporten under 2018.

Fordonsindustrin är dessutom en framtidsbransch. De närmaste åren behövs 6 000 nya tekniker. Till det kommer ingenjörer, säljare, administratörer och alla andra som får industrin att gå runt.

Bilen tar oss till jobbet och skapar jobb för fler. Den tar oss till barnens träning, till sommarstugan och hem från affären. Den gör det möjligt att jobba när det behövs, och att bo var vi vill.

Sverige behöver bilen, och så kommer det att förbli.

Charlie Magnusson, informationschef på Motorbranschens Riksförbund (MRF)