Vitt snus lockar in Västerbottens unga i beroende

I år förväntas 550 niondeklassare i Västerbotten testa vitt snus för första gången. Tillverkarna marknadsför det som tobaksfritt trots att det innehåller nikotin.

Ge inte snustillverkarna fria händer att skada ditt barns hälsa. Det vita snuset tillverkas i smaker som exempelvis jordgubbe och lakrits och marknadsförs aktivt i sociala medier.

Ge inte snustillverkarna fria händer att skada ditt barns hälsa. Det vita snuset tillverkas i smaker som exempelvis jordgubbe och lakrits och marknadsförs aktivt i sociala medier.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2022-03-30 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett nytt lagförslag är på gång som även omfattar vitt snus. Men lagen räcker inte – du som vuxen måste ta ansvar för att hjälpa unga att undvika ett livslångt hälsofarligt beroende, skriver generalsekreterarna för Hjärt-Lungfonden och stiftelsen A Non smoking generation.

Enligt en undersökning som Hjärt-Lungfonden låtit göra uppger var tredje vuxen i åldern 40–79 att de aldrig hört talas om vitt snus. 

Nästan var fjärde anger att de känner till vitt snus men vet väldigt lite om det. Konsekvensen av ovetskapen blir att tobaksindustrin ostört kan rikta sig till nya unga kunder – och att ungdomar kan testa snus utan att föräldrar och andra vuxna lägger sig i. 

Men i det långa loppet kan vitt snus leda till ett livslångt nikotinberoende precis som brunt snus och cigaretter.

Ännu värre är att det vita snuset tillverkas i smaker som exempelvis jordgubbe och lakrits och marknadsförs aktivt i sociala medier.

Förutom att nikotin är kraftigt beroendeframkallande kan nikotin orsaka ångest samt sämre impulskontroll och inlärningsförmåga. Detta är förödande effekter för en ung och växande person som i vissa fall kanske redan kämpar med psykisk ohälsa och utmaningar i skolan. 

I och med att det vita snuset framhålls som tobaksfritt hamnar det utanför bestämmelserna i tobakslagen. Det finns i dagsläget ingen tydlig lagstiftning kring hur det får säljas och marknadsföras.

Regeringen har visserligen insett riskerna och vill bland annat införa åldersgräns på 18 år för köp och varningstexter på förpackningarna. 

Det bästa vore ett totalförbud mot reklam för alla tobaks- och nikotinprodukter. Då kan populära influencers inte längre göra reklam för vitt snus i sociala medier. 

Tills dess att lagstiftningen hinner i kapp har du som vuxen en avgörande roll att spela för att undvika att ditt eget eller andras barn lockas in i ett nikotinberoende. 

Skaffa dig kunskap från betrodda källor och berätta om riskerna med nikotin. 

Ge inte snustillverkarna fria händer att skada ditt barns hälsa.

Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
Helen Stjerna, generalsekreterare för stiftelsen A Non Smoking Generation