I arbetet med att ställa om till en fossilfri fordonsflotta vet vi inte alltid själva vad som är bäst.
Därav arbetet med fokusländer.
I år Chile med en basekonomi och geografiska förutsättningar som påminner om Sveriges.
Här kan vi dra lärdomar med stor relevans för den omställning som ska skjuta fart när coronapandemin är över.
- Klimatomställning kräver social rättvisa
De massiva protesterna i Chile utlöstes av höjda biljettpriser på bussen och i tunnelbanan. Det visar hur viktigt social fördelning i klimatarbetet är. De mest utsatta måste tjäna på omställningen, i Sverige såväl som i Chile.
- Klimatomställning kräver råvaror
Världens största litiumreserver finns i Chiles saltöknar. Litium behövs för elektromobilitetens batterier.
Om ledande bil- och batteritillverkare och fordonsköpare ställer krav kan produktionen av litium bli långt mer hållbar än i dag. Svensk fordons- och batteriindustri kan gå i bräschen.
- Klimatomställning kräver inte stora subventioner
Chiles omställning till hållbara transporter sker i huvudsak utan ekonomiska subventioner, men med smart upphandling där klimatnytta får styra.
Chiles massiva utrullning av elbussar, näst snabbast i världen efter Kina, sker genom teknikneutrala utsläppskrav, genom att staten tar risken för elbussarnas andrahandsvärde och genom att den som väljer gröna bussar får längre koncession på busslinjerna. Inte genom till exempel elbusspremier.
Att på detta sätt låta marknaden finna den bästa lösningen ger större trygghet för framtiden än om besluten måste bekräftas i varje statsbudget. Särskilt attraktivt blir systemet i tider av ansträngda statsfinanser.
- Klimatomställningen kräver företags delaktighet, men med måtta
I norra Chile står litiumbolagen för basal service som tillgång till vatten och el. Bättre än ingenting, vilket nog hade blivit resultatet om staten ensamt burit det ansvaret.
Men en långsiktigt hållbar utveckling gagnas av tydligare avtal mellan civilbefolkning, företag och stat. Det gäller litiumutvinning såväl som etablering av till exempel vindkraftsparker i Sverige.
- Klimatomställning kräver minskad sårbarhet
När de sociala protesterna i Chile bröt ut bytte många från bil, buss och tunnelbana till cykel för att minska sin sårbarhet och öka sannolikheten att komma fram.
I en värld där minskad sårbarhet i högsta grad står på dagordningen finns här lärdomar att göra om hur vi kan stimulera resilienta och jämlika transportmönster.
Ingen kan vara ledande på allt. Chile har strategiskt valt några få sektorer där de kan ha något att visa upp för omvärlden.
Litiumproduktionen, elbussarna i storstäderna, utbyggnaden av sol och vind och satsningen på cykling.
En så tydlig avgränsning tror vi är en framgångsfaktor värd att överväga också i vår kontext.