I kölvattnet av coronapandemin förlorar många sina jobb.
De får svårt att betala hyran och tvingas till desperata utvägar som att handla mat på kredit.
Vi i Hyresgästföreningen har ställt om vår organisation för att kunna vara en relevant folkrörelse som rör sig parallellt med samhällsutvecklingen. Men den ekonomiska krisen bland landets hyresgäster, även i Norrland, kräver politiska lösningar.
Många som drabbats av varsel och uppsägningar tillhör hotell-, restaurang- och turistbranschen. En utsatt grupp eftersom många av dem har osäkra anställningar. Dessa grupper är överrepresenterade bland hyresgäster.
Vi i Hyresgästföreningen har hittills under coronakrisen ringt till 200 000 av våra medlemmar i projektet ”Goda Grannar”.
Vår senaste undersökning visar att sju av tio hyresgäster känner stor oro för att inte klara av sin privatekonomi. Fyra av tio hyresgäster har fått minskade inkomster eller försvagad privatekonomi på grund av coronapandemin.
Hyresgästföreningen får 150–250 samtal i veckan från hyresgäster.
Merparten handlar om oro för att inte kunna betala sin hyra.
Kännedomen hos allmänheten om rättigheter och skyldigheter för hyresgäster och hyresvärdar är låg. Vi vädjar därför till hyresvärdar i Norrland att vara proaktiva, prata med sina hyresgäster och erbjuda dem hjälp.
Om inte riskerar vi en utslagning av en ny grupp av människor och ett ökat tryck på våra samhällsfunktioner.
Vi i Hyresgästföreningen har ställt om för att kunna möta krisen. Vi har tagit initiativ till ett trettonpunktsprogram.
Nu är det dags att regering och kommuner gör sitt för att hitta lösningar.
Vi vill se en hyresfond dit hyresgäster kan vända sig för att få hjälp med att betala hyran, hyresrabatter, höjda och tillgängliggjorda bostadsbidrag och ett stopp för vräkningar.
Ansvaret kommer att hamna hos redan hårt pressade kommuner.