Tvärbanan krävs för miljömål och näringsliv

Tvärbanan mellan Hällnäs och Storuman måste rustas upp och möjliggöra el- eller vätgasdrift för att person- och godstrafik ska kunna bli verklighet. Idag gynnas vägtransporter vilket ökar utsläppen, missgynnar skogsägare och pendlare.

Linnea Öhman.

Linnea Öhman.

Foto: Åsa Juthberg

Debatt2024-08-09 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sveriges järnvägar har under lång tid försummats och förfallit. Tvärbanan är i så dåligt skick att om trafik ska köras så går det långsammare än på väg. Det är inte hållbart.

Tvärbanan är den enda järnvägssträckningen tvärs över landet mellan Malmbanan och Mittbanan, och det enda naturliga stråket vidare österut. Ska vi kunna skapa ett funktionellt flöde för gods, turism och pendlare i hela landet är Västerbottens tvärbana en förutsättning. Försörjningen av arbetskraft är ett stort problem och underlättar vi inte pendlingen kommer inlandskommunerna avfolkas allt mer. Anslutningen till inlandsbanan i Storuman gör att transporterna från inlandet i norr till hamnarna i Trondheim och Göteborg kommer i ett helt annat ljus. Järnvägskoppling till hamnen i Mo i Rana skulle naturligtvis vara det ultimata målet. Tvärbanans anslutning till Inlandsbanan kan också vara lösningen för turister som både vill uppleva Västerbottens storslagna natur och de kustnära städerna.

De stora skogsföretagen vill transportera skogsråvaran på järnväg. Men även de 10 000-tals mindre skogsägarna skulle tjäna på detta. Svensk exportindustri är beroende av tillförlitliga godstransporter. Även försvaret har uttryckt att järnvägarna behöver rustas. 

Det som stoppar elektrifiering eller vätgasdrift är att det hittills saknats nationella pengar för det. Sverige har inte satsat på järnväg och inte nyttjat de EU-medel som finns för detta. Trafikverket uppskattar kostnaderna för upprustning samt elektrifiering av hela sträckan till drygt en och en halv miljard. Kostnaden för vätgasdrift skulle kunna sänkas mycket med finansieringsstöd från EU samt att vätgasmarknaden ökar i fler länder i Europa.

Vi i Miljöpartiet arbetar för en upprustning av Tvärbanan men vi är oroade för att det kommer att ta för lång tid om vi ska vänta på att Trafikverket ska prioritera banan och vill därför gärna se över andra möjligheter. Vi vill till att börja med titta på alla möjligheter för finansiering från EU.

Emma Lindqvist (MP) regionråd Västerbotten

Lasse Brännström (MP) Regionala utvecklingsnämnden

Mårten Johansson (MP) ordförande Miljöpartiet Västerbotten

Linnea Öhman (MP) Politisk sekreterare Region Västerbotten