TvÄ av tre gymnasieelever Àr inte förberedda

TvÄtusen gymnasieelever i VÀsterbotten som nu börjar trean pÄ gymnasiet kommer i juni nÀsta Är ta studenten utan mÄnga av de fÀrdigheter som behövs för att klara sig i arbetslivet.

– "Ung Företagsamhet Ă€r en ideell och politiskt obunden organisation som vill att alla unga ska fĂ„ chansen att utveckla sin företagsamhet", menar Frida Wimelius, regionchef och Gustav Paringer, ordförande Ung Företagsamhet VĂ€sterbotten.

– "Ung Företagsamhet Ă€r en ideell och politiskt obunden organisation som vill att alla unga ska fĂ„ chansen att utveckla sin företagsamhet", menar Frida Wimelius, regionchef och Gustav Paringer, ordförande Ung Företagsamhet VĂ€sterbotten.

Foto: press

Debatt2022-09-15 07:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

De nyckelkompetenser som efterfrĂ„gas av företag Ă€r bland annat kreativitet, problemlösning, samarbetsförmĂ„ga, serviceförmĂ„ga och beslutsfattande, alla dessa förmĂ„gor fĂ„r eleverna möjlighet att utveckla under sitt Ung Företagsamhets (UF) Ă„r.  

Varje Ă„r etablerar, driver och avvecklar cirka tusen gymnasieungdomar i VĂ€sterbotten ett UF -företag. DĂ€r bara fantasin och beslutsamheten sĂ€tter grĂ€nserna. Att slĂ€ppa loss fler elevers idĂ©er, handlingskraft och mod skulle göra Sveriges ungas framtid betydligt ljusare. 

För att göra det krÀvs faktiskt varken pengar, radikala politiska beslut eller resurskrÀvande insatser pÄ skolorna.

Just nu pĂ„gĂ„r en Ă€mnesbetygsreform som leds av Skolverket, dĂ€r kurser ska göras om till Ă€mnen. Vi stöttar fullt ut utredningens mĂ„l men Ă€r av vad vi kan se av det pĂ„gĂ„ende arbetet mycket oroliga för att 

Skolverkets förslag kan försvaga elevernas fÀrdigheter i entreprenörskap och företagsamhet. En av tre pÄ gymnasieskolan fÄr idag fÀrdigheter i entreprenörskap. Det Àr bra, men betyder samtidigt att tvÄ av tre aldrig fÄr den chansen.

Vi vill dĂ€rför att regeringen sĂ€krar entreprenörskapsĂ€mnet pĂ„ samtliga gymnasieprogram. Detta ligger ocksĂ„ helt i linje med lĂ€roplanen. 

En forskningsstudie frĂ„n Ratio visar att personer som drivit ett företag i gymnasieskolan i genomsnitt har motsvarande en mĂ„nadslön mer i Ă„rsinkomst, och 20 procent lĂ€gre sannolikhet att blir arbetslös, jĂ€mfört med de som inte gjort det. 

LĂ€rare över hela landet vittnar ocksĂ„ om hur mycket eleverna vĂ€xer genom sin UF utbildning. 86 procent av lĂ€rarna instĂ€mmer i att eleverna blir mer sjĂ€lvstĂ€ndiga och Ă€nnu fler, 88 procent sĂ€ger att eleverna lĂ€r sig att ta större ansvar. 

I en orolig omvĂ€rld Ă€r det viktigt att Sverige rustas för att fler jobb skapas, sĂ„ att samhĂ€llet hĂ„ller ihop. Inte minst i arbetet för en lyckad integration krĂ€vs att skolan bidrar till att stĂ€rka ungas livschanser. 

Fler modiga och kreativa elever gör Sverige starkare, fler jobb skapas, tillvĂ€xten stĂ€rks, hela samhĂ€llet och vĂ€lfĂ€rden förbĂ€ttras nĂ€r alla fĂ„r chansen. 

GÄr det bra för vÄra unga, gÄr det bra för VÀsterbotten och för Sverige.

Frida Wimelius, regionchef Ung Företagsamhet VÀsterbotten

Gustav Paringer, ordförande Ung Företagsamhet VÀsterbotten