Tryggheten i vården minskar när ingen svarar

Hur många upplever att när man försöker ringa någon, så svar ingen! Vanligen hamnar man i en telefonkö med knappval och åtföljande svar: ”Det är många som ringer nu, men vi svarar så fort vi kan”. Ja, det får man verkligen hoppas. Men man får inte veta hur länge.

”Många patienter har svårt att få kontakt med vården. Likaså har vi i vården fått allt svårare att nå kollegor och andra vårdgivare. Det skapar frustration som är dåligt för både patienter och sjukhuspersonal.”

”Många patienter har svårt att få kontakt med vården. Likaså har vi i vården fått allt svårare att nå kollegor och andra vårdgivare. Det skapar frustration som är dåligt för både patienter och sjukhuspersonal.”

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2023-08-02 08:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Detta är naturligtvis helt oanständigt och förnedrande. Mest nedsättande och opersonligt är att mötas av en robot. Varför är deras tid så mycket mer värdefull än för den som ringer? Föredömen är de som åter ringer upp på bestämd tid, förutsatt att löftet hålls. 

Varför har det blivit så här med kommunikation mellan människor, myndigheter och företag? Aldrig har det funnits så många kommunikationsvägar som nu, men samtidigt så svårt att få tala med någon. Finns för många kommunikationsvägar så att man stänger av telefonen? 

I själva verket är det ett mycket medvetet val att styra bort personliga samtal. Detta fick jag veta av en av våra största dagstidningar. Jag behövde tala med tidningen men det var närmast omöjligt att hitta ett telefonnumret. Tidningen svarade att man ville tvinga sina kunder att använda sms, chat eller mejl, allt annat än ett samtal. 

Detta verkar ha blivit generellt beteende. Sociala medier undantränger verkliga personliga möten. Svårast har det blivit för de äldre, de med syn- och hörselnedsättningar och de som har problem med modern teknologi. Min svärfar brukade säga när någon ringde fel; ”Vänta, nog kan vi prata ändå! Ensamhet har blivit ett betydande och allvarligt samhällsproblem, till vilket kommunikationssvårigheterna bidrar. 

Många patienter har svårt att få kontakt med vården. Likaså har vi i vården fått allt svårare att nå kollegor och andra vårdgivare. Det skapar frustration som är dåligt för både patienter och sjukhuspersonal. Säkert också kostsamt med onödiga remisser eller hänvisning till akuten. 

Det var mycket bättre förr, något som man inte får säga nuförtiden. Som provinsialläkare och som specialistläkare på lasarettet fanns alltid direktkontakt med andra specialister och privatläkarna. Den möjligheten är kraftigt försämrad numera och en anledning till arbetsmiljöproblemen vi ser i dagens sjukvård. 

En viktig erfarenhet genom åren är att när patienter vet vem de kan ringa till, så ringer de sällan i onödan. Den trygghet de känner minskar oron och de söker mindre på akuten eller vård i onödan. Kontinuitet med fasta namngivna vårdgivare är extremt viktigt. Det behövs en bred folkopinion mot avarterna i nuvarande kommunikationsproblem. Målet måste vara att när du ringer, så svarar en mänsklig röst direkt andra ändan. 

Mottot skall vara: När du ringer så svarar vi.