I lÀnet finns 50-talet föreningar med cirka 5 000 som Àr anslutna till lÀnsförbundet. Intresset för att bevara fornminnen och Àldre kulturyttringar ledde till att man i början av 1900 talet bildade lokala minnesföreningar. Man vÀrnade om bygden. Det var i mÄnga fall lÀrare som var grundare av lokala föreningar och det kan ha sin orsak i att lÀrare hade en sÀrstÀllning som nyckelperson i bygden.
Man kan se föreningarna som kulturcentrum. Den rollen finns fortfarande dÄ medlemmar svarar för vÄrden av alla dessa föremÄl och hus men Àven dokumentation. MÄnga Àr Àldre med livslÄng kompetens frÄn förr. NÀr jag lÀste minnesboken om berÀttaren Greger Ottosson fÄr man bra exempel pÄ hur han lyssnat av berÀttelser frÄn sina förfÀder. BerÀttandet har varit viktigt.
Skolan hade förr Ă€mnet âMedborgarkunskapâ ett Ă€mne som skulle ge eleverna kunskap om samhĂ€llet. NĂ€r man fyllt 21 Ă„r fick man av kommunen âMedborgarbokenâ. I min bok frĂ„n VĂ€nnĂ€s kommun inleds med âVĂ„rt demokratiska arvâ och fortsĂ€tter med kapitel âAtt vara myndigâ Det hĂ€r visar viken viktig roll som skolan hade. Eleverna fick grundlĂ€ggande kunskaper och ofta Ă€ven praktiska övningar i att tillĂ€mpa demokrati.
Kommunerna förfogar över ett kulturcentrum för bygden. HÀr fÄr generationer mötas i dialog. De nyanlÀnda kan bjudas in för att lÀra kÀnna sin hembygd. HÀr kan det bli sÀrskilt intressant om man fÄr ta del av historik exempelvis var fanns det skolor förr och nÀr lades en del ned. Hur har samhÀllet förÀndrats frÄn jord-och skog till industri etcetera. Var fanns de affÀrer? Hur var det med vÄrden förr? Kanske en karta över hur bebyggelsen var. Vilka kÀnda kultur-profiler finns det. Historik över ut- och inflyttade i bygden. Varför flyttade man? FrÄn vilka lÀnder har det kommit inflyttningar. Hur har de pÄverkat bygden Vilka religiösa rörelser har det funnits och vilka problem kunde finnas för en del.
Hembygdsrörelsen har mĂ„nga kulturskatter som har spĂ€nnande historier bakom sig. Det gĂ€ller att dokumentera de minnen som de Ă€ldre har. De har ocksĂ„ i regel mycket intressanta bilder som speglar bygden. Det finns skolor som lagt in sĂ€rskild tid för projekt dĂ€r elever fĂ„r intervjua sina förfĂ€der om âförr i tidenâ och lĂ„ter trycka upp det till en skrift. Det hĂ€r vill vara en del i upprop om att politiker mĂ„ste vĂ€rna om folkbildningen och ett levande föreningsliv.
Alla kommuner har Kulturcentrum för levande hembygd. Ta vara pÄ den enorma kompetens som finns dÀr innan det Àr för sent.
Bo Nilsson, ordförande VÀsterbottens lÀns hembygdsförbund