Ta vara pÄ kompetensen i hembygdsrörelsen

”Hembygdsrörelsen Ă€r en de av det levande samhĂ€llet.” SĂ„ inleds stadgarnas för lĂ€nets hembygdsförbund. Visionen Ă€r ”Levande hembygd öppen för alla” Hembygdsföreningarna skapar broar mellan det förgĂ„ngna, nutiden och framtiden.

”Intresset för att bevara fornminnen och Ă€ldre kulturyttringar ledde till att man i början av 1900 talet bildade lokala minnesföreningar. Man vĂ€rnade om bygden.” Bilden: Lie-kurs, LövĂ„ngers hembygdsföreningen.

”Intresset för att bevara fornminnen och Ă€ldre kulturyttringar ledde till att man i början av 1900 talet bildade lokala minnesföreningar. Man vĂ€rnade om bygden.” Bilden: Lie-kurs, LövĂ„ngers hembygdsföreningen.

Foto: Alva Kledzik

Debatt2024-10-03 22:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

 I lĂ€net finns 50-talet föreningar med cirka 5 000 som Ă€r anslutna till lĂ€nsförbundet. Intresset för att bevara fornminnen och Ă€ldre kulturyttringar ledde till att man i början av 1900 talet bildade lokala minnesföreningar. Man vĂ€rnade om bygden. Det var i mĂ„nga fall lĂ€rare som var grundare av lokala föreningar och det kan ha sin orsak i att lĂ€rare hade en sĂ€rstĂ€llning som nyckelperson i bygden. 

Man kan se föreningarna som kulturcentrum. Den rollen finns fortfarande dĂ„ medlemmar svarar för vĂ„rden av alla dessa föremĂ„l och hus men Ă€ven dokumentation. MĂ„nga Ă€r Ă€ldre med livslĂ„ng kompetens frĂ„n förr. NĂ€r jag lĂ€ste minnesboken om berĂ€ttaren Greger Ottosson fĂ„r man bra exempel pĂ„ hur han lyssnat av berĂ€ttelser frĂ„n sina förfĂ€der. BerĂ€ttandet har varit viktigt. 

Skolan hade förr Ă€mnet ”Medborgarkunskap” ett Ă€mne som skulle ge eleverna kunskap om samhĂ€llet. NĂ€r man fyllt 21 Ă„r fick man av kommunen ”Medborgarboken”. I min bok frĂ„n VĂ€nnĂ€s kommun inleds med ”VĂ„rt demokratiska arv” och fortsĂ€tter med kapitel ”Att vara myndig” Det hĂ€r visar viken viktig roll som skolan hade. Eleverna fick grundlĂ€ggande kunskaper och ofta Ă€ven praktiska övningar i att tillĂ€mpa demokrati. 

Kommunerna förfogar över ett kulturcentrum för bygden. HĂ€r fĂ„r generationer mötas i dialog. De nyanlĂ€nda kan bjudas in för att lĂ€ra kĂ€nna sin hembygd. HĂ€r kan det bli sĂ€rskilt intressant om man fĂ„r ta del av historik exempelvis var fanns det skolor förr och nĂ€r lades en del ned. Hur har samhĂ€llet förĂ€ndrats frĂ„n jord-och skog till industri etcetera. Var fanns de affĂ€rer? Hur var det med vĂ„rden förr? Kanske en karta över hur bebyggelsen var. Vilka kĂ€nda kultur-profiler finns det. Historik över ut- och inflyttade i bygden. Varför flyttade man? FrĂ„n vilka lĂ€nder har det kommit inflyttningar. Hur har de pĂ„verkat bygden Vilka religiösa rörelser har det funnits och vilka problem kunde finnas för en del. 

Hembygdsrörelsen har mĂ„nga kulturskatter som har spĂ€nnande historier bakom sig. Det gĂ€ller att dokumentera de minnen som de Ă€ldre har. De har ocksĂ„ i regel mycket intressanta bilder som speglar bygden. Det finns skolor som lagt in sĂ€rskild tid för projekt dĂ€r elever fĂ„r intervjua sina förfĂ€der om ”förr i tiden” och lĂ„ter trycka upp det till en skrift. Det hĂ€r vill vara en del i upprop om att politiker mĂ„ste vĂ€rna om folkbildningen och ett levande föreningsliv. 

Alla kommuner har Kulturcentrum för levande hembygd. Ta vara pÄ den enorma kompetens som finns dÀr innan det Àr för sent.

Bo Nilsson, ordförande VÀsterbottens lÀns hembygdsförbund