Lärarna, i allt från förskolan till gymnasiet, har ett av vårt lands allra viktigaste uppdrag. Deras arbetsvillkor måste förbättras med fler kollegor och minskad administration. Lärarnas tid måste inriktas på eleverna; var och en ska vara sedd och få utbildning av god kvalité.
Sverige är världens enda land som tillåter obegränsade vinster inom skolan. Vinstjakten bidrar starkt till att skolan blir allt mindre likvärdig. Också i Västerbotten etablerar sig fristående skolor med vinstintresse på platser där befolkningen har hög utbildning och goda inkomster.
Över hela landet bidrar marknadsskolan till ökad segregation och betygsinflation. Att stoppa vinstjakten innebär inte att valfriheten ska försvinna. Organisationsformer utan vinstsyfte, som stiftelser eller kooperativ, ska fortsatt kunna få bedriva fristående skolor.
Skolpengen med en viss summa pengar som följer varje elev är problematisk. Kostnaderna för undervisningen är i stort samma oavsett klassens storlek. Därmed ger stora klasser överskott och mindre klasser underskott. Alltså gynnas skolor med få lärare medan skolor med hög lärartäthet missgynnas.
Detta skapar orättvisor mellan skolor i större tätorter och skolorna utanför på landsbygden liksom för skolor med elever som behöver små grupper utöver att skolpengen belastar den kommunala skolan mer än friskolan. Orättvisorna drabbar ytterst eleverna.
En jämlik skola är bra för alla. Forskningen visar att när elever med olika bakgrund möts förbättras både resultaten och sammanhållningen för alla. För att kompensera för elevers olika bakgrund och behov måste skolans resurser användas rätt. Vi vill att det ska finnas resurser för särskilt stöd redan i förskolan och de första åren i grundskolan.
Gymnasieskolan är frivillig, men samtidigt är en studentexamen viktig för ett vuxenliv med egen försörjning och god hälsa. Därför behövs ett tydligt mål om att alla ska kunna slutföra en gymnasieutbildning eller motsvarande inom andra skolformer. Mer behöver göras för att möjliggöra detta för dagens unga.
Varje skola ska aktivt motverka mobbing, rasism och sexuella trakasserier. Detta innebär enligt forskningen det allra bästa brottsförebyggande arbetet. Så kan vi motverka rekryteringen till de kriminella gängen och mäns våld mot kvinnor. En trygg skola lägger grunden för ett tryggt samhälle.
Gudrun Nordborg (V), riksdagsledamot
Torbjörn Häggmark (V), vice ordförande Skellefteå gymnasienämnd