Skolans roll i kampen mot psykisk ohälsa

Jag tror vi alla känner någon som inte mår så bra. Kanske har din kompis problem hemma, eller så kanske det är svårt att få i sig tillräckligt med mat varje dag. Vad den än kan vara så är det otroligt viktigt att man tar sig igenom det, och där anser vi att skolan har en viktig roll att spela.

”Ett problem idag är att det finns alldeles för få skolkuratorer, vilket gör att de få som finns hanterar stora mängder elever.”

”Ett problem idag är att det finns alldeles för få skolkuratorer, vilket gör att de få som finns hanterar stora mängder elever.”

Foto: Henrik Montgomery/TT

Debatt2023-06-05 08:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi menar att en stor hjälp för unga med psykisk ohälsa är att ha någon att prata med. Någon som man litar på och som man känner sig trygg och bekväm med. Ett problem idag är att det finns alldeles för få skolkuratorer, vilket gör att de få som finns hanterar stora mängder elever. Skolor på landsbygden, i Norrland och i mer utsatta områden har inte alltid privilegiet att ha en skolkurator på sin skola fulltid.

Ett till problem med hanteringen av psykisk ohälsa i dagens skola är att segregationen och olikheterna mellan barn hanteras dåligt och pratas inte tillräckligt mycket om. Ett exempel på detta är levnadsstandarden för unga hbtqi personer. Endast en tredjedel av unga hbtqi-personer känner att de har en bra psykisk hälsa. Ungefär var femte ung hbtqi-person har haft självmordstankar enligt MUCF:s rapport Jag är inte ensam, det finns andra som jag (2022).

Problemet övermedicinering förklaras bra av författaren Robert Whitakers i hans bok Phillerparadoxen (2014), där han skriver om flera undersökningar på området. Enligt forskning så finns det en risk i att medicinera för mycket för vissa sjukdomar, till exempel depression och ångest. Detta för att när man sedan försöker sluta med dessa läkemedel så kommer ofta symptomen tillbaka, och i flera fall ännu jobbigare än det var innan behandlingen. Vissa läkemedel kan också bidra till nya symptom som i värsta fall kan bli kroniska.

Så vad vill MUF göra för att mota den psykiska ohälsan i skolan? Vi vill satsa resurser på att göra kuratoryrket mer attraktivt och vi vill att alla lärare ska gå en kurs om psykisk ohälsa. Vi vill att hbtqi-personer ska känna sig trygga i vem de väljer att vara, detta genom att skolan tydligt ska ställa sig bakom hbtqi-personer och utbilda elever i de problem som dessa personer möter samt öka medvetenheten kring att diskriminering inte är okej. Slutligen vill vi att arbetet kring barn och ungas psykiska mående måste bräddas med hjälp och stöd vid sidan om medicinering.

Tack för ert förtroende för vårt parti. Vi jobbar för ett Sverige där barn inte ska behöva lida av psykisk ohälsa.