Skelleftepolitiker: Dras inte med i Umeås brodrömmar

En bro över Kvarken har det talats om i Umeå länge. Socialdemokraternas och Moderaternas högtflygande planer har tett sig så verklighetsfrånvända att många nog avfärdat dem med en axelryckning.

”Vi Skelleftebor behöver inte åka längre än till stan för att se exempel på hur brobyggen kan fördyras. Även Umeå har egna erfarenheter i närtid.”

”Vi Skelleftebor behöver inte åka längre än till stan för att se exempel på hur brobyggen kan fördyras. Även Umeå har egna erfarenheter i närtid.”

Foto: Yvonne Rönngren

Debatt2024-12-06 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Men med Rysslands invasionskrig har säkerhetsläget ändrats och många politiker har uttalat sig hoppfullt om att en bro ska kunna komma på plats. Risken är att drömmarna om en megabro tar fokus och resurser från brådskande investeringar som behövs i norra Sveriges infrastruktur. 

En fast förbindelse över Kvarken skulle bli världens längsta över hav. Det finns längre broar än de 60-70 km som föreslås, men dessa går till stora delar över land. Förbindelsen skulle bli längre än den fem mil långa tunnel mellan Storbritannien och Frankrike som förbinder 67 miljoner människor med den europeiska kontinenten. Den skulle bli ungefär fyra gånger så lång som Öresundsbron. 

De senaste uppskattningarna är att en bro över Kvarken skulle kosta mellan 30 och 50 miljarder. Med dagens penningvärde är det mindre än vad den fyra gånger kortare Öresundsbron kostade. Vi Skelleftebor behöver inte åka längre än till stan för att se exempel på hur brobyggen kan fördyras. Även Umeå har egna erfarenheter i närtid. Det är tveksamt att en bro över Kvarken går att räkna hem ekonomiskt – och vilka andra projekt skulle behöva stå tillbaka? Norrbotniabanan beräknas till exempel kosta 40 miljarder från Umeå till Luleå. 

Västerbotten och Österbotten har starka kulturella och historiska band där Kvarken haft en viktig roll. I en tid med förändrat säkerhetsläge och andra globala utmaningar behöver vi stärka våra band än mer. Men Rysslands upprepade attacker på broar i Ukraina har synliggjort hur broar i krig kan bli en sårbarhet istället för en styrka. Istället för att lägga miljarder på ett spektakulärt brobygge vill vi prioritera åtgärder som kanske inte skapar samma rubriker, men desto större nytta: 

Rusta upp järnvägen i Sverige. Att rusta upp Malmbanan och återuppta bygget av Norrbotniabanan är två exempel på åtgärder som är kritiska för norra Sveriges utveckling och för klimatomställningen. Därtill finns banor där satsningar behövs för att återuppta persontrafik, bland dem Skelleftebanan.

Intensifiera arbetet med en elflygsförbindelse över Kvarken. Små elflyg för persontrafik ligger betydligt närmare i tid än en bro över kvarken. En flyglinje går dessutom fortare att anpassa efter efterfrågan och är lättare att flytta än en bro. 

Kvarkenrådet har efter mycket arbete fått till en modern och robust förbindelse med hög kvalitet. En investering som bär sig ekonomiskt idag men som behöver ha fortsatt trafik med hög efterfrågan under många år framåt för att kalkylen ska gå ihop. En bro riskerar att undergräva färjans lönsamhet. 

Fungerande infrastruktur i Sverige är viktigt för hela Norden. Det kommer att krävas enorma resurser för att nå upp i den standard som behövs för godstransporter, försvaret och smidiga hållbara resor. Vi hoppas därför att Skellefteås företrädare i Kvarkenrådet håller fokus på detta och inte sveps med i orealistiska broplaner.