För att vända denna negativa trend och skapa trygga skolmiljöer som främjar studiero måste vi i Skellefteå satsa på att stärka kunskapsfokuset och skapa en trygg miljö för både elever och lärare.
En skola som ska kunna ge eleverna den bästa utbildningen kräver mindre barngrupper. Mindre grupper ger lärarna möjlighet att uppmärksamma varje elevs behov och anpassa undervisningen därefter. Eleverna får mer tid med sina lärare och större möjligheter att delta aktivt i undervisningen, vilket skapar en bättre inlärningsmiljö. Det ger också en starkare känsla av tillhörighet, vilket bidrar till en tryggare miljö.
Den senaste tidens ökade fokus på digitalisering i skolan har visserligen haft sina fördelar, men det är viktigt att vi inte låter skärmar ta över den traditionella läsningen. En alltför stor tilltro till digitala verktyg har lett till att läsförståelsen minskat, särskilt bland de yngre eleverna. Det finns vetenskapligt stöd för att fysiska läromedel skapar bättre förutsättningar för barn att lära sig läsa och skriva. Den Moderatledda regeringen satsar 30 miljoner mer per år än S på fysiska läromedel i skolan, det är en avgörande insats för att återupprätta läskulturen och förbättra elevernas förmåga att förstå och tolka texter.
Moderaterna i Skellefteå har även drivit frågan om en mobilfri skoldag, detta då man sett att mobiler i skolan leder till minskad koncentration och fysisk aktivitet. Mobiler i skolan är också en bidragande faktor till en otrygg miljö, då dessa riskerar att användas till kränkningar och mobbning på sociala medier.
En trygg skolmiljö handlar dock inte bara om små klasser och läsförståelse. Det handlar också om att säkerställa att lärare och elever kan verka i en miljö fri från hot, våld och kränkningar. Skolan måste vara en plats där lärarna kan fokusera på att undervisa, utan att behöva oroa sig för sin säkerhet. Dagligen möts många lärare av hot och olämpligt beteende, något som inte bara underminerar deras arbetsmiljö utan också påverkar elevernas lärande negativt.
För att vända trenden behöver vi införa tydliga regler och en nolltolerans mot ordningsstörningar i klassrummet. Lärarna måste få större befogenheter att upprätthålla ordningen i klassrummet, och eleverna måste lära sig att skolan är en plats för lärande.
Genom att satsa på mindre barngrupper, stärka läskulturen och säkerställa en trygg skolmiljö kan vi lägga grunden för en bättre framtid för våra barn – framtidens Skellefteå behöver trygga skolor som främjar studiero och kunskap.
Elin Segerstedt Söderberg (M), 2a vice ordf. för- och grundskolenämnden