Det kommunala bostadsbolaget Skebo började bygga studentbostäder på Campusområdet innan bygglovet var färdigt. Det kostar Skebo nästan en miljon kronor i sanktionsavgifter (Norran 23/8 2021).
Att bostadsbolag emellanåt åker på sanktionsavgifter i samband med byggprocesser är i sig ingenting märkvärdigt. Det som förvånar är den attityd som Skebos vd Åsa Andersson visar upp i en intervju med tidningen.
Det var nämligen inget misstag. Åsa Andersson säger: ”det var en otroligt tajt tidsplan och det gjorde att vi bestämde att sätta igång utan att vi hade bygglov” och ”vi felade medvetet”.
Det kommunala bostadsbolaget struntade alltså i kommunens egen bygglovsprocess.
Gällande sanktionsavgiften på nästan en miljon kronor säger hon att det ”är ju tråkigt naturligtvis” och konstaterat att ”hade vi inte gjort det så hade vi haft andra fördyringar”.
Tidsplaner som blir kortare än planerat resulterar ofta i avvikelser i form av tid eller pris – eller bådadera. Och det är en begriplig önskan att ha studentbostäderna färdiga till terminsstart. Det finns dock en och samma ordning som gäller för alla aktörer.
När ett kommunalt bolag agerar så här är det nödvändigt att ställa sig frågan om vilka signaler detta sänder till de privata företagen i kommunen? Bör de också strunta i plan- och byggprocesser om det skulle visa vara ekonomiskt rationellt?
Sannolikt är det inte vad kommunen önskar.
Det finns ett tredje alternativ, nämligen att kommunen utvecklar en mer serviceinriktad myndighetsutövning. Exemplet med Skebos studentbostäder visar hur viktigt det är med effektiv handläggning.
Både privata och offentliga företag ska följa de lagar och bestämmelser som finns. Därför är det också viktigt att dessa är väl avvägda, hanteras på ett effektivt sätt och att företagen upplever att myndigheterna vill hjälpa dem att göra rätt.
Att kommunens eget bostadsbolag känner sig nödgat att strunta i kommunens egen bygglovsprocess sänder onekligen ut signalen att det finns saker att förbättra. En rimlig ordning måste vara att såväl privata som offentliga byggbolag upplever att de hanteras som de kunder de faktiskt är – och inte behöver strunta i bestämmelserna.
Händelser och uttalanden som de här riskerar att påverka företagens bild av det lokala företagsklimatet negativt. Ett kommunalt bolag måste föregå med gott exempel – då kan man inte strunta i lagar och processer.