Satsa på framtidens kommunikationer i Skellefteå

Frågan om utbyggnaden av Skellefteå Airport är ett viktigt vägval. En investering på nästan en miljard kronor innebär att vi låser in oss i ett ohållbart transportsystem för lång tid framöver.

”Märk väl: att säga nej till en utbyggnad är inte att säga att vi ska avveckla flygplatsen. Det innebär att vi gott kan ha den terminal vi har i dag.”

”Märk väl: att säga nej till en utbyggnad är inte att säga att vi ska avveckla flygplatsen. Det innebär att vi gott kan ha den terminal vi har i dag.”

Foto: Norran

Debatt2025-02-20 22:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå Airport lutar sig mot en prognos där antalet resenärer förväntas stiga med det dubbla, från 260 000 (år 2022) till 563 000 (år 2035). Denna prognos är helt verklighetsfrämmande med tanke på klimatvetenskapen, IPCC och Parisavtalet. Att Skellefteå Airport framställer flygplatsen som fossilfri och ”grön” är minst sagt problematiskt. Flygplanen körs till absolut största del med fossila drivmedel. Biodrivmedel är allt annat än hållbart eftersom de kräver enorma arealer skogs- och jordbruksmark. Dessa marker behövs för betydligt viktigare ändamål, som till exempel robusta skogar värda namnet eller matproduktion. Dessutom påverkar biodrivmedlens kolatomer växthuseffekten lika mycket som de fossila kolatomerna. Skellefteå Airports ständigt återkommande ord ”fossilfri” tappar därigenom sin avgörande betydelse.

Elflyg är orealistiskt i större skala, och vätgasflyg innehåller en rad problem som ännu inte är lösta. Forskning på alternativa flygdrivmedel är i sig inte av ondo, men det blir knepigt om en expansion av flygresandet bygger på drömmar snarare än konkreta resultat. Med andra ord: ”grön” teknik ger inom överskådlig tid inte utrymme för ökat flygande. Tvärtom måste antalet flygresor i den rika delen av världen minska, gärna i kombination med ”grön” teknik, ifall vi ska få den planetära ekvationen att gå ihop. Detta resonemang gäller alldeles oavsett om investeringarna kommer från staten eller kommunens eget konto.

Flygbiljetterna kommer med stor sannolikhet att stiga på grund av omständigheter som ökade drivmedelspriser, dynamiken i EU:s utsläppsrätter eller nationella skattehöjningar. Det skulle innebära att det billiga ”folkflygets” tid är förbi och att en ny terminal skulle bli en gigantisk felinvestering.

Istället för en ny terminal som förutsätter ett ökat flygande i en tid då klimatkrisen eskalerar, borde Skellefteå kommun förespråka en massiv satsning på en avgiftsfri och effektiv kollektivtrafik. Det finns flera argument för en sådan satsning men i grunden handlar det om att utveckla samhället till att bli mera grönt och mer jämlikt.

Märk väl: att säga nej till en utbyggnad är inte att säga att vi ska avveckla flygplatsen. Det innebär att vi gott kan ha den terminal vi har i dag. Några stora panoramarutor i loungen och större landningsbanor behövs inte. Det vi behöver är att satsa på Norrbotniabanan och en väl utbyggd kollektivtrafik. Det är en politik för framtiden.