Sara Lidman som teolog – det pris hon ofĂ„tt

NĂ€r jag Ă€r pĂ„ vĂ€g hem frĂ„n MissentrĂ€sk dĂ€r jag besökt utstĂ€llningen ”Sara i byn – byn i vĂ€rlden”, ser jag kulturhuset skymta fram strax efter VarutrĂ€sk.

”Sara tar strid, gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng. För Vietnam. För gruvarbetarna. Mot krig och kĂ€rnvapen”, skriver krönikören PĂ€r Parbring, prĂ€st.

”Sara tar strid, gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng. För Vietnam. För gruvarbetarna. Mot krig och kĂ€rnvapen”, skriver krönikören PĂ€r Parbring, prĂ€st.

Foto: Maj-Britt Rehnström/SvD/TT

Debatt2021-08-20 00:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

”Skjellet”, som stan ofta benĂ€mns i Sara Lidmans romaner, har vĂ€xtvĂ€rk. Visst Ă€r det fint att kulturhuset fĂ„r bĂ€ra hennes namn. Samtidigt stĂ€mmer den enkla men vackra utstĂ€llningen i MissentrĂ€sk gamla skola pĂ„ nĂ„got vis bĂ€ttre med den Sara jag möter i böcker och artiklar, med den röst jag hör i hennes ljudböcker och sommarprat.

PĂ„ utstĂ€llningen fastnar jag sĂ€rskilt för ett citat frĂ„n Saras granne i MissentrĂ€sk, Naima Lundberg: ”Finch he nĂ„ pris du ofĂ„tt?”. Listan pĂ„ utmĂ€rkelser Ă€r lĂ„ng. Under lyssningen pĂ„ Saras inlĂ€sning av ”Lifsens rot” slĂ„r det mig, vilket pris hon har ofĂ„tt. Hedersdoktor i teologi.

För mig blir det tydligt att Sara var teolog, och att jag har mycket att lÀra. Jag har ingen aning om vilka hennes personliga trosuppfattningar var. Det Àr inte det jag Àr ute efter. Jag fÀngslas av hennes lekfullhet i hur hon vÀver in bibeln och den kristna tron i karaktÀrerna och deras livsöden. BÄde uttryckligt, och ibland anspelat.

Rönnog, huvudperson i ”Lifsens rot”, brottas med livet och tron. Hennes nĂ€rmande till sexualiteten Ă€r omgĂ€rdat av skam och förbud. Men nĂ„got hĂ€nder i samtalen med Isak MĂ„rten. Rönnog bĂ€r pĂ„ en tro som i hög grad reglerar och stĂ€ller krav, men för Isak MĂ„rten Ă€r tron förtröstan och tillit. Rönnog undrar om inte Isak skulle ha velat bli prĂ€st. Han svarar nej, enkelt och vackert:

”Om jag stode i en predikstol skulle jag sĂ€ga ’Fader vĂ„r som Ă€r i himmelen. Han Ă€lskar er morgon middag kvĂ€ll och nĂ€r ni sover. Han finner samma behag i er som mĂ€rren dĂ€r hon fröjdar sig Ă„t sitt föl. Amen.’” Isak kommer fram till att mĂ€nniskorna skulle förvĂ€nta sig mer och annat. Hans enkla tro skulle inte förslĂ„. För mig Ă€r den mer Ă€n nog.

I Österjörn stannar jag till pĂ„ kyrkogĂ„rden och tittar pĂ„ Saras gravsten. ”Lev!” stĂ„r det pĂ„ den. Jag anar en röd trĂ„d hĂ€r. Det livsbejakande, förtröstan och frigörelsen. Sara verkar gĂ„ i klinch med allt det inre som förminskar mĂ€nniskan, Ă€ven den tro som lĂ„ser in och begrĂ€nsar. Lev! Bejaka livet, det goda, kĂ€rleken och omsorgen om din nĂ€sta.

I samma anda verkar Sara för rÀttvisa och upprÀttelse. Det finns orÀttvisor och förtryck som förminskar mÀnniskan. Och Sara tar strid, gÄng pÄ gÄng. För Vietnam. För gruvarbetarna. Mot krig och kÀrnvapen. För sam-vett, som hon sjÀlv uttrycker det.

Av denna prĂ€st frĂ„n Skjellet fĂ„r Sara pris i teologi. 

Vi kan kalla det livs-priset. 

Lev!