Säkra nattågen mellan Västsverige och Västerbotten

Nattåg mellan Göteborg och Umeå är en viktig del i att minska behovet av inrikesflyg, i en tid när vi kraftigt behöver sänka koldioxidutsläppen.

”Att skapa förutsättningarna för ett hållbart resande borde vara en prioriterad fråga för regeringen, men i dagsläget är det tvärtom.”

”Att skapa förutsättningarna för ett hållbart resande borde vara en prioriterad fråga för regeringen, men i dagsläget är det tvärtom.”

Foto: Henrik Montgomery/TT

Debatt2024-09-23 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att kunna ta ett nattåg långa sträckor gör det enkelt och attraktivt att välja tåget framför bilen eller flyget. Att skapa förutsättningarna för ett hållbart resande borde vara en prioriterad fråga för regeringen, men i dagsläget är det tvärtom.

På vissa håll i landet upphandlar staten sträckor och ger särskilt stöd till SJ på sträckor som inte är tillräckligt lönsamma, för att kunna bedriva trafiken – men inte överallt. Att SJ på grund av detta nu tvingas lägga ned nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå i Västerbotten, och mellan Göteborg och Åre/Duved i Jämtland, är för oss helt obegripligt. Det är ett slående exempel på marknadens misslyckande, att SJ har krav på sig att gå med vinst och tvingas till kortsiktiga lösningar där det inte går. Oavsett var du bor i landet ska man kunna resa hållbart, då kan vi inte låta marknaden styra.

I både Västsverige och norra Sverige sker just nu massiva investeringar inom den gröna omställningen. Här finns företagen som kan ge Sverige en framstående position i övergången till ett fossilfritt samhälle, kopplade till elproduktion och till batteriindustrin. 

Nattåg mellan Göteborg och Umeå underlättar resandet och skapar bättre förutsättningar för samverkan, kompetensförsörjning och investeringar. Genom Swedish Battery Regions pågår redan ett välfungerande samarbete för att knyta Västerbotten och Västra Götaland närmare varandra, något som i sin tur leder till fler jobb och en starkare ekonomi som kommer hela Sverige till del. Vi vill växla upp det arbetet – inte tvärtom.

Trots de uppenbara fördelarna med nattåg mellan Göteborg och Umeå lägger regeringen istället miljarder på att subventionera kommersiellt flyg, sänka skatterna på fossila utsläpp och på reformer som enbart gynnar bilismen. Sedan regeringen tillträdde har de dessutom förhalat bygget av Norrbotniabanan, som ska skapa en järnvägsförbindelse till Skellefteå, där både Europas största batterifabrik och flera andra projekt växer fram. 

Det är dags att regeringen slutar backa oss in i framtiden och prioriterar tågtrafiken i hela landet. Vi vill helst se ännu fler nattåg, både genom Sverige och ut i Europa. Att lägga ner trafik inom Sverige, när vi egentligen borde växla upp det hållbara resandet, är inte enbart ett slag mot Västerbotten och Västsverige. Det är att plocka bort en viktig pusselbit i det gröna samhällsbygget och ett svek mot framtida generationer. Nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå är en investering i vår framtid.

Richard Carstedt (S), Jonas Karlberg (V), Emma Lindqvist (Mp), Region Västerbotten

Helén Eliasson (S), Louise Jeppsson (V), Madeleine Jonsson (Mp), Västra Götalandsregionen