Regeringens otydlighet skapar onödiga konflikter

Vi har att förhålla oss till en förordning som inte är utformad på ett optimalt sätt.

Coronakrisen har gjort att det gapar tomt och öde i många köpcentra.

Coronakrisen har gjort att det gapar tomt och öde i många köpcentra.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Debatt2020-05-08 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Företrädare för fastighetsägare välkomnade regeringens aviserade stöd för att möta butikers och besöksnäringens plötsliga intäktsbortfall i och med coronakrisen.

Men i takt med att detaljerna presenterats har det blivit allt tydligare att det blir svårt att få förväntad effekt.

Vi har att förhålla oss till den förordning som ligger, men det är tydligt att det har gått fort och att modellen inte är utformad på ett optimalt sätt.

Det är svårt att följa med i utvecklingen. Särskilt när regeringen börjar med att informera allmänheten om olika stödpaket, utan att lagstiftningsprocessen hunnit ha sin gång, och sedan låter den processen komma i efterhand. Detta har skapat förväntningar som leder till onödiga konflikter mellan fastighetsägare och hyresgäster.

Det är viktigt att vid behov, tillsammans med hyresgästen, diskutera olika lösningar. Men då gäller det att hålla bland annat följande i åtanke: varje kontraktsförhållande är unikt och ska behandlas så. Det innebär att det inte kan göras några generella överenskommelser vad gäller hyresfrihet, hyresreduktioner eller anstånd.

Förordningen omfattar betydligt fler verksamheter än vad som först aviserades. Vi förstår till fullo viljan att satsa på mindre butiker inom sällanköpshandeln och besöksnäringen. Men nu inkluderas även Systembolaget som knappast kan vara i behov av en tillfällig hyresreduktion.

Otydligheter har också gjort det närmast omöjligt för fastighetsägarna att fatta beslut om tillämpningen, vilket gjort situationen ännu besvärligare för deras hyresgäster. Det är till exempel bra att regeringen tydligt aviserar att hyresgäster som är stora företag inte tillhör målgruppen för detta stöd.

För många hyresgäster kommer den verkligt stora ekonomiska smällen först i sommar. Då lär även krisen sprida sig till helt nya typer av hyresgäster. Vad har regeringen för plan då?

Många fastighetsägare har redan gjort insatser för att tillmötesgå hyresgästernas behov och det statliga stödet är ett första initiativ.

Sannolikt är det bättre att direkt stödja hyresgästerna, snarare än att gå via fastighetsägarna.

Drygt åtta av tio fastighetsägare i Sverige är små företag med få anställda. Alla har olika förutsättningar. Därför är det inte okomplicerat för fastighetsägare att avstå från hyresintäkter när det är den enda inkomstkälla ett fastighetsföretag har.

För att i framtiden undvika onödiga konflikter deltar vi gärna i utformandet av de stödpaket som garanterat kommer att behövas även det tredje kvartalet.