Regeringen sätter regionerna i en omöjlig situation

Sällan har väl regeringens ord och verkligheten stått längre ifrån varandra, skriver företrädare från de fyra nordligaste regionerna.

”Nu behöver regionerna, som redan är hårt pressade av regeringens nedskärningar inom vården, försöka hitta sätt att täcka upp för de uteblivna statliga pengarna om det ska gå att behålla tåg- och busslinjerna.”

”Nu behöver regionerna, som redan är hårt pressade av regeringens nedskärningar inom vården, försöka hitta sätt att täcka upp för de uteblivna statliga pengarna om det ska gå att behålla tåg- och busslinjerna.”

Foto: Viktoria Berglund

Debatt2024-11-11 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tidö-regeringen påstår att de satsar på infrastruktur och kollektivtrafik i norra Sverige, men samtidigt flaggar Trafikverket för att det saknas medel för att upprätthålla tillgängligheten med kollektivtrafik till samhällsviktig service, som exempelvis sjukvård och utbildning. Regeringen ökar utsläppen, sänker skatten för de rikaste och drar samtidigt ner på busslinjer i inlandet och tågtrafik i norra Sverige.

Enligt Trafikverket finns ungefär 90 miljoner totalt att använda till att förnya avtal för kollektivtrafik 2025, vid sidan av avtal som redan är signerade och fastlåsta. Det är 194 miljoner mindre än vad Trafikverket hade begärt och planerat för. Regeringen blev varnad för riskerna men valde att titta åt andra hållet. Konsekvensen är att Trafikverket nu har aviserat att det finns fyra avtal i Sverige som det saknas pengar för. Av dessa fyra berör två de fyra nordliga länen. 

Det handlar om en betydande del av Norrtågs trafik, och om “samverkande inland”, som är ett avtal mellan de fyra nordligaste länen för att upprätthålla kollektivtrafik med buss i glest befolkade områden. I Västerbotten berörs busslinjer från Umeå mot Hemavan och Dorotea, och från Skellefteå till Arjeplog, Sorsele och Lycksele. I Norrbotten är det linjer som trafikerar orterna Kiruna, Gällivare, Pajala, Arjeplog, Arvidsjaur och oftast linjer som går på kusten eller ut i fjällvärlden. I Jämtland Härjedalen berörs linjerna Mora Östersund, Östersund Gällivare och Östersund Örnsköldsvik. I Västernorrland även turer mellan Sundsvall och Sollefteå via Långsele. Även många av de sträckor som trafikeras av Norrtåg är hotade.

Statliga pengar som gått via Trafikverket har stått för en betydande del av finansieringen av tåg- och busslinjerna inom avtalet, och regionerna har skjutit till det som saknas. Nu behöver regionerna, som redan är hårt pressade av regeringens nedskärningar inom vården, försöka hitta sätt att täcka upp för de uteblivna statliga pengarna om det ska gå att behålla tåg- och busslinjerna. Tidö-regeringen tvingar in regionerna i en omöjlig situation.

Vi är överens över partigränserna om att vi vill bevara och utveckla kollektivtrafiken i norra Sverige. Det handlar om allas möjlighet att ta del av samhällsviktig service som vård och utbildning, men även om tillgänglighet för turismen och näringslivet. Vi kommer att arbeta för att möjliggöra detta i regionen, och vi kommer arbeta tillsammans för att se till att den här frågan även får den uppmärksamhet som den förtjänar nationellt. Vi tänker inte sitta och titta på medan Tidöpartierna monterar ned norra Sverige.

Emma Lindqvist (MP) regionråd, Västerbotten, Peter Olofsson (S) regionråd, Västerbotten, Jonas Karlberg (V) regionråd, Västerbotten

Siw Ahlfort (MP) distriktsordförande Norrbotten, Anders Öberg (S) regionråd, Norrbotten, Glenn Berggård (V) regionråd, Norrbotten, Birgitta Johansson Huuva (C) regionråd, Norrbotten

Johanna Thurdin (MP) distriktsordförande Västernorrland, Nina Orefjärd (V) gruppledare Västernorrland

Conny Wahlström (MP) gruppledare Jämtland Härjedalen