Regeringen saboterar Skellefteås klimatarbete

Regeringen föreslår i årets budget att publik elbilsladdning ska räknas in i reduktionsplikten. Det innebär att ju mer publik elbilsladdning som görs desto mindre förnybart bränsle behöver blandas in i de fossila drivmedlen. När vi laddar våra elbilar vid en publik laddplats på en mack kommer det alltså att göra så att mer fossilt bränsle får tankas i andra bilar.

”Som invånare i Skellefteå kan vi vara stolta över att vi genom vårt kraftbolag bidrar till omställningen oavsett vilket drivmedel vi använder till vår egen bil just nu. Men som invånare i Skellefteå bör vi nu också vara förbannade.”

”Som invånare i Skellefteå kan vi vara stolta över att vi genom vårt kraftbolag bidrar till omställningen oavsett vilket drivmedel vi använder till vår egen bil just nu. Men som invånare i Skellefteå bör vi nu också vara förbannade.”

Foto: Thea Holmqvist

Debatt2024-11-07 22:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är inte bara orättvist mot elbilister. Sedan 2016 bygger Skellefteå Kraft med olika samarbetspartners ut det publika laddnätverket. Hösten 2022 invigdes till exempel snabbladdare i Norsjö och Burträsk och fram till 2026 ska minst 800 publika snabbladdare installeras i Sverige. 

Som invånare i Skellefteå kan vi vara stolta över att vi genom vårt kraftbolag bidrar till omställningen oavsett vilket drivmedel vi använder till vår egen bil just nu. Men som invånare i Skellefteå bör vi nu också vara förbannade. När regeringen gör så att publik laddning får räknas in i reduktionsplikten innebär det att varje gång någon använder publika laddare blir det tillåtet att ha lite mer fossilt bränsle i bensin och diesel än det annars skulle ha varit. Istället för att fasa ut fossilt bränsle fasar regeringen ut förnybart och saboterar vårt gemensamma arbete för klimatet.

Det finns många fördelar med att köra elbil, men för många är klimatet ett viktigt skäl. I Skellefteå fanns det förra året 1792 elbilar i trafik. Det är mer än 1 500 fler än 2020. Under 2022 och 2023 nyregistrerades 9 respektive 6 elbilar i Malå, som 2023 hade totalt 17 registrerade elbilar i trafik. Samma år har antalet elbilar ökat från 4 till 62 i Norsjö, från 1 till 7 i Sorsele, från 7 till 55 i Storuman och från 29 till 143 i Robertsfors. I hela länet bidrar människor till minskade utsläpp genom att byta bil. Det är en självklarhet att den insatsen för klimatet även ska gälla när man laddar sin bil publikt. Det är riktigt orättvist att regeringen nu använder sig av elbilisters och laddföretags investeringar i klimatet för att täcka upp för sina egna brister i klimatpolitiken.

Istället för att underminera elbilsförarnas och laddföretagens bidrag till klimatarbetet vill vi stärka det ytterligare. Vi föreslår ett stöd på upp till 2 500 kr i månaden för leasing av elbil riktat till låg- och medelinkomsttagare i lands- och glesbygd. Vi vill återinföra elbilsbonusen omedelbart istället för att, som regeringen, driva människor att vänta till 2026 med att byta till elbil. Vi föreslår även ett stöd för konvertering av fossilbilar till eldrift och vi satsar 100 miljoner mer än regeringen på fortsatt utbyggnad av laddinfrastruktur.

Linus Lakso (MP), riksdagsledamot i trafikutskottet och talesperson för energi

Linnea Öhman (MP) gruppledare i Skellefteå