Tåget, som är det mest miljövänliga och oftast mest familjevänliga alternativet, konkurrerar med flyget som får stora bidrag. Den SD-stödda regeringen gav så sent som i våras flyget en miljard i statligt stöd.
Nattåget är ett praktiskt och populärt sätt att resa för såväl turister och besökare till norra Sverige som för alla oss som bor här att resa söderut. De som vill kunna ta sig med nattåg till och från de norra delarna tvingas nu se sig om efter färdmedel som flyg och bil, vilket är uruselt ur klimatsynpunkt. Inte minst nu i tider av grön omställning. Om något borde sträckningen byggas ut så att tågen mellan Göteborg och Umeå kan fortsätta norrut. Norrbotniabanan är efterlängtad.
I våras avbröt Vy, som kört nattågen i Norrbotten, sitt avtal för att lok och vagnar som staten gett dem är i för dåligt skick. Förutom nedlagda sträckor ska vi i norra Sverige tydligen acceptera eftersatt underhåll av spår och banvallar och gamla och trasiga tågvagnar.
Staten har ett avgörande ansvar att trygga trafiken. Det innebär att regeringen måste ge Trafikverket uppdrag att upphandla sträckan. Det behövs en politik som satsar på järnvägen och som sätter samhällsnyttan före vinstmaximering. SJ ska investera i sin egen verksamhet istället för att generera vinst till staten.
Gudrun Nordborg (V), riksdagsledamot
Wilmer Prentius (V), distriktsstyrelseordförande, Västerbotten
Jonas Karlberg (V), regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet, Västerbotten
Bore Sköld (V), gruppledare Vänsterpartiet Umeå