Underskottet kommer dock inte av något slags lyxtillvaro i skolor och förskolor, utan tvärtom av att de förutsättningar man fått inte räcker för att klara uppdraget med kvalitet. Vad kan man då dra för lärdom av detta? Förhoppningsvis förståelsen att skolan aldrig kan vara en ekonomisk regulator. För att klara det uppdrag som skolan har är det viktigt med långsiktighet, ansvarstagande och inte minst att lyssna på professionen och andra som kan skola – och som lever skola. Detta gäller speciellt i den tillväxt Skellefteå upplever.
Inför budgetåret 2024 ser vi nämligen att utbildningsförvaltningen står inför liknande faktum – pengarna riskerar att inte räcka till. En noggrann analys har legat till grund för budgetäskande, men den beslutade budgeten täcker inte det behov som analysen (och äskandet) visar. Dessutom fortsätter kostnadsökningarna vilket ytterligare riskerar att spä på obalansen mellan krav och resurser.
Så även om skolan i Skellefteå förvisso getts en stor ramökning, och nu ett avskrivet underskott, kan man alltså redan nu se risken att det inte kommer räcka till – med konsekvenser för arbetsmiljö, kompetensförsörjning och inte minst kvalitet i undervisningen.
En anledning till att resurserna trots ökningen riskerar att inte räcka till är att skolan i många år varit i liknande läge av obalans mellan krav och resurser. Analyser av såväl SKR, tjänstemän som fackliga organisationer har genom åren visat att skolan varit ”billig” jämfört med liknande kommuner, detta trots att Skellefteås geografi och skolstruktur snarare visar att det borde ge ett större behov än andra.
Sveriges Lärares medlemmar utgör grunden för det viktiga uppdrag som skolan har, och de behöver god arbetsmiljö, rätt förutsättningar och inte minst löner som gör att man väljer att stanna kvar i yrket. Dessa delar är också nyckeln till att få morgondagens lärare att välja Skellefteå som sin hemmaplan. Nu är det därför dags att göra upp med bilden av att skolan i Skellefteå ska kunna vara billig – den bilden ger bara andra kostnader i form av exempelvis sjukskrivningar, lärarbrist och kvalitetstapp. I slutändan drabbar det kommunmedborgarna, nu och i framtiden. Så ett bra och nödvändigt beslut av kommunstyrelsens politiker, men arbetet med skolans förutsättningar är långt från klart.