Om resurserna ska räcka behöver vi kollektivtrafik

Omställningen av industrin i norra Sverige är välkommen och nödvändig. Men för att rädda klimatet krävs mycket mera. En central åtgärd är en omställning av transportsektorn.

”Om vi vill uppnå nollutsläpp måste vi ställa om våra transporter.”

”Om vi vill uppnå nollutsläpp måste vi ställa om våra transporter.”

Foto: Cornelius Poppe

Debatt2023-07-21 05:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu pågår en elektrifiering av bilar, bussar och lastbilar. Det byggs batterifabriker på många ställen. Den utbyggnad som planeras kommer år 2028 att kunna förse 40 miljoner fordon per år med batterier. 

Men världens fabriker tillverkar cirka 100 miljoner nya fordon per år. Världens totala bilflotta uppgår till 1 400 miljoner. Tillgången på metaller och mineraler räcker inte till en elfordonsflotta av den storleksordningen. 

Ett exempel är koppar. Under tusen år har mänskligheten brutit 700 miljoner ton koppar. Samma mängd kommer att behöva brytas inom de närmaste 20 åren om omställningen ska ske med oförändrade konsumtionsmönster. Då krävs 60 nya stora koppargruvor. 

Samma gäller för många andra metaller och mineraler. I många fall finns inte kända fyndigheter som kan möta en sådan efterfrågan till mer än en bråkdel. En del fyndigheter ligger dessutom i områden där det uppstår konflikter med miljö- och naturvård liksom urbefolkningars näringar och kultur. 

Den bransch som efterfrågar mest är transportsektorn. Om vi vill uppnå nollutsläpp måste vi därför ställa om våra transporter. Dagens transportmönster är ineffektivt och resursslösande. Lösningen för persontransporter är att kollektivtrafik måste bli det dominerande färdsättet i och mellan städer och större tätorter. För godstransporter måste järnväg få en mycket större andel. 

Vi människor behöver mobilitet. Den kan ske på olika sätt. En minoritet är beroende av bil. De flesta av oss har möjlighet att göra andra val. Samhället och politiken måste se till att sådana val blir attraktiva och ekonomiskt fördelaktiga för den enskilde. 

Ett samhälle där kollektivtrafik görs till normen för resor och mobilitet får många andra fördelar. Utsläppen av koldioxid minskar, liksom av kväveoxid och partiklar som orsakar ohälsa. I Sverige sker nära 7 000 förtida dödsfall per år via luftföroreningar. 

En kraftigt ökad kollektivtrafik frigör ytor. I Sverige är ytan för parkeringsplatser större än vår totala bostadsyta. För varje bil finns i snitt 4–5 parkeringsplatser. De finns vid bostaden, vid arbetsplatsen, vid affärer/köpcentra/evenemangsarenor etc. Många ytor finns i centrala och attraktiva områden som kan användas bättre om kollektivtrafik blir tillgänglig. 

Färre trafikolyckor och mindre buller i tätbebyggda områden är andra fördelar som en omställning till kollektivtrafik medför. Så låt oss genomföra den omställningen.