I sitt budgetförslag stoltserar Moderaterna med slopat bonus malus-system och stoltserar med sänkt skatt på bensin.
Ett bevis på avsaknaden av ansvar för klimatförändringen.
Moderaternas politik hotar dessutom svenska företags konkurrenskraft. Om M fick styra skulle Sverige bli nästa Kodak.
De globala trenderna är tydliga. Preem har dragit tillbaka sin ansökan om att bygga ut raffinaderiet i Lysekil. Vattenfall ska lägga ned det nybyggda kolskraftverket utanför Hamburg. I somras hotade den amerikanska fondjätten Blackrock med att avsätta ordförandena i 55 olika bolag för att de är för långsamma i omställningen till fossilfritt.
Med sådana trender handlar klimatpolitik inte bara om att bevara våra ekosystem. Det handlar också om svenska jobb och företag.
Sedan Miljöpartiet klev in i regeringen har vi byggt ett pussel av åtgärder för att ställa om till fossilfria transporter.
Bonus malus-systemet syftar till att öka andelen fossilfria fordon bland nya bilar. Bränslebytet ökar andelen biodrivmedel i vanlig bensin och diesel så att de förbränningsmotorer som finns kvar körs på mer förnybart.
Höjda koldioxidskatter på bensin och diesel skapar incitament till klimatsmartare transporter. Klimatklivet ger bidrag till att bygga laddstolpar, biogasmackar och mycket mer.
Listan är längre. Och det finns en anledning till att den är lång. De olika insatserna fyller alla viktiga funktioner.
Moderaterna kallar allt ovanstående för symbolpolitik och tror i stället på underverk genom att bygga laddstolpar och kärnkraft. Men hur kan det vara bra för klimatet att bygga laddstolpar om man slopar alla incitament för att köpa en elbil?
Och hur ska kärnkraften rädda klimatet när utsläppen av växthusgaser inom Sveriges gränser främst kommer från transporter och vår tunga industri medan vår elproduktion har extremt låga utsläpp?
Slutligen skönmålar Moderaterna sin politik genom att påstå att den är bra för landsbygden.
Att sänka bensinskatten innebär att använda en stor del av statsbudgeten till människor i städer, inte på landsbygden, eftersom den absolut största mängden bensin och diesel körs upp i städerna.
Ett bättre liv i glesbygden får vi i stället genom riktade insatser. Som vi gjort i regeringen när vi höjt grundavdraget och därmed sänkt skatten i glesbygdskommuner.