Öka takten för Norrbotniabanan

Näringslivet gör historiska investeringar i norr och behovet av järnvägskapacitet ökar drastiskt. En ny kustjärnväg behövs för att klara nya stora godsflöden och kompetensförsörjningen, vilka är avgörande för regionens konkurrenskraft.

– "Bygget av Norrbotniabanan påbörjades 2018 i Umeå med sikte på Skellefteå, vilket tar banan halvvägs. Efter regeringens beslut i juni finns hela Norrbotniabanan inskriven i den Nationella infrastrukturplanen", skriver näringslivet i en debattartikel.

– "Bygget av Norrbotniabanan påbörjades 2018 i Umeå med sikte på Skellefteå, vilket tar banan halvvägs. Efter regeringens beslut i juni finns hela Norrbotniabanan inskriven i den Nationella infrastrukturplanen", skriver näringslivet i en debattartikel.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2022-09-02 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverket har påbörjat planeringen av den sista etappen av Norrbotniabanan mellan Skellefteå och Luleå. För att säkra den infrastruktur som näringslivet behöver måste arbetet bedrivas vidare i ett högre tempo. Inte minst för att bestämma val av infart till Luleå samt banans exakta placering i den sedan tidigare beslutade järnvägskorridoren mellan städerna. 

År 2021 stod företagen i Norrbotten tillsammans med företagen i Västerbotten för den största varuexportökningen och därmed varuexportvärdet i hela Sverige (SCB). Pågående och kommande investeringar på över 1070 miljarder i norra Sverige medför dessutom ökade godsflöden och ett ökat kompetensförsörjningsbehov för regionen.

Siffrorna visar tydligt på regionens växtkraft mycket tack vare hållbara erbjudanden inom energiförsörjning, bioekonomi och användning av grön teknik. Nu ropas det efter fossilfritt stål, grön energi och förnybara produkter från den hållbart brukade skogen.

Norra Sveriges konkurrensfördelar lockar företag och investeringar från hela världen. Investeringar som till stor del är koncentrerade längs kusten mellan Umeå och Luleå där Norrbotniabanan är en förutsättning för att möjliggöra gröna hållbara värdekedjor för gods – och persontransporter. 

Samtidigt kopplas våra transporter samman med Norge och Finland. Den ökade transportkapaciteten leder i slutändan till snabbare leveranser till kund och kostnads- och resurseffektiva flöden möjliggör en bibehållen god konkurrensförmåga, vilket är mycket viktigt.

Bygget av Norrbotniabanan påbörjades 2018 i Umeå med sikte på Skellefteå, vilket tar banan halvvägs. Efter regeringens beslut i juni finns hela Norrbotniabanan inskriven i den Nationella infrastrukturplanen. 

Nu finns alla de nödvändiga förutsättningarna som behövs för att realisera banan i sin helhet. Arbetet med Norrbotniabanan måste nu bedrivas i ett betydligt högre tempo. Kommuner, regioner och Länsstyrelser måste vara på tå när Trafikverket påbörjar planeringsarbetet för att undvika flaskhalsar i arbetet. 

Vi lovar själva att arbeta aktivt för att banan ska få en så snabb framdrift som möjligt. Det är en självklarhet att en sådan tillväxtregion ska kunna erbjuda goda möjligheter att resa och frakta hållbart. 

Anders Thor kommunikationschef Norden, Northvolt
Anders Hjalmarsson, Vd, Västerbottens Handelskammare

Linda Nilsson, Vd, Norrbottens Handelskammare, Tobias Lindfors, Koncern Vd, StudentConsulting och Pite Havsbad Group, Lina Danielsson, Head of Logistics Smurfit Kappa Piteå, Jens Riglert, Fabrikschef SCA Munksund, Erik Ranängen, Bransch och föreningsansvarig Byggföretagen i Norrbotten, Per Amund Ruth, Head of Supply Chain, SSAB BU Sweden.