Norrbotniabanans byggstart – viktig för hela Sverige

Regeringen har beslutat att ge klartecken för att byggstarta delen Dåva-Skellefteå på Norrbotniabanan. Beskedet har varit efterlängtat av många, och innebär att Trafikverket nu kan sätta i gång och bygga sträckan.

”Planeringen för delen Skellefteå-Luleå pågår fortsatt. När Norrbotniabanan är färdigställd och under förutsättning att även kapaciteten på sträckan Luleå-Boden är förbättrad kan ett helt nytt persontrafiksystem skapas som förbättrar möjligheterna till kompetensförsörjning och arbetspendling.”

”Planeringen för delen Skellefteå-Luleå pågår fortsatt. När Norrbotniabanan är färdigställd och under förutsättning att även kapaciteten på sträckan Luleå-Boden är förbättrad kan ett helt nytt persontrafiksystem skapas som förbättrar möjligheterna till kompetensförsörjning och arbetspendling.”

Foto: Ulrika Vallgårda

Debatt2025-02-17 11:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Infrastrukturen i norra Sverige har en avgörande betydelse för både arbetspendling i regionen och godstrafik. För godstrafiken innebär en utbyggnad av delen Umeå-Skellefteå att godstågen från Skellefteå kan framföras med längre och tyngre fordon. Den nya sträckan betyder effektivare och snabbare transporter söderut i landet. När Norrbotniabanan färdigställs i sin helhet kan även tågen från Luleå och Boden framföras med längre och tyngre fordon, vilket ökar kapaciteten på hela sträckan.

Planeringen för delen Skellefteå-Luleå pågår fortsatt. När Norrbotniabanan är färdigställd och under förutsättning att även kapaciteten på sträckan Luleå-Boden är förbättrad kan ett helt nytt persontrafiksystem skapas som förbättrar möjligheterna till kompetensförsörjning och arbetspendling för de stora företagsetableringarna och binda ihop hela kustregionen från Umeå till Luleå och vidare till Boden och Malmfälten, samt österut till Finland. Det är inte bara ett viktigt beslut för Västerbotten, utan det kommer få effekter för hela Sverige och EU.

En välfungerande infrastruktur är avgörande för att Sverige ska fungera. Det handlar om att människor ska kunna ta sig till arbetet och hinna med vardagslivet, skjutsa barn till träning och kunna hälsa på nära och kära. Det handlar också om att näringsidkare ska kunna genomföra viktiga transporter som är avgörande för stärkt konkurrenskraft och tillväxt. Lika mycket handlar det om att förebygga sårbarheter i svensk försvarsförmåga, som också är beroende av en robust infrastruktur. Tyvärr har underhållet av järnvägen nedprioriterats under allt för lång tid. Bristerna betalas idag av vanliga resenärer och den viktiga industrin.

Nu lägger vi om politiken med fokus på tillväxt och regional utveckling i hela landet. Regeringen arbetar med att stärka underhållets genomförande för att öka järnvägens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet, så att man kan lita på tåget. Varje krona ska användas så effektivt som möjligt. Det handlar om mer pengar till infrastruktur, och mer infrastruktur för pengarna.

Sedan dag ett har regeringen prioriterat att underhålla det vi har, investera där behoven är som störst och förvalta våra gemensamma resurser på bästa sätt. Regeringens infrastrukturproposition innehåller en historiskt stor förstärkning. Nu bryts den destruktiva trenden att slarva med underhållet och till järnvägsunderhållet avsätts nu alla de medel som Trafikverket kan omsätta.

Beslutet att byggstarta Norrbotniabanan är viktigt för att hela Sverige ska fungera.