Moderaterna tänker bygga Norrbotniabanan

I början av sommaren tog Moderaterna ett historiskt beslut att finansiera hela bygget av Norrbotniabanan om vi får regeringsmakten.


”Nu har Moderaterna tagit beslutet att fullt ut finansiera bygget av hela Norrbotniabanan och genomföra ett stort paket för att stärka Norrland”, skriver Edward Riedl, riksdagsledamot (M), i debattartikeln. Bilden är en genrebild.

”Nu har Moderaterna tagit beslutet att fullt ut finansiera bygget av hela Norrbotniabanan och genomföra ett stort paket för att stärka Norrland”, skriver Edward Riedl, riksdagsledamot (M), i debattartikeln. Bilden är en genrebild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2021-08-13 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det var en del i ett stort landsbygdspaket för att samla hela den svenska borgligheten kring en politik för hela Sverige. Vi föreslår även ökad återbäring av vind- och vattenkraftspengar samt fler poliser inte minst i Norrlands inland. Satsningar på de regionala flygplatserna som exempelvis Skellefteå flygplats och ökat vägunderhåll. 

Vi satsar på utbyggd kärnkraft för att minska klimatutsläppen och kan då samtidigt sänka skatten på bensin och diesel med en krona per liter. Socialdemokraterna och miljöpartiet lovade inför valet 2014 att de skulle börja bygga Norrbotniabanan direkt efter valet om de fick väljarnas förtroende. Det skulle finansieras genom straffskatter på Norrland och landsbygden. Jag varnade redan då för att det skulle bli straffskatter på Norrland men ingen järnväg. 

De röd-gröna vann valet 2014 men byggde ingen järnväg på fyra år. Däremot hann de med att införa alla tänkbara straffskatter på avstånd med udden riktad mot Norrland. Det blev höjd bensinskatt, höjd dieselskatt, höjd fordonsskatt, försämrat reseavdrag och en flygskatt. Flygskatten drev ett av Skellefteås två flygbolag ut ur staden med kraftigt höjda biljettpriser. 

Valrörelsen 2018 varnade de för att en borglig regering skulle stoppa bygget av Norrbotniabanan trots att det inte ens var påbörjat. Men det stoppade inte statsminister Stefan Löfven från att komma upp till Umeå och klippa band och inviga bygget av Norrbotniabanan i själva valrörelsen. Nu har det gått tre år sedan valet 2018 och det finns efter sju år inte en enda meter järnvägsräls i backen. 

Socialdemokraterna har haft femtielva presskonferenser där de lovar att bygga Norrbotniabanan utan att något händer i verkligheten. Trafikverket konstaterar gång på gång att det behöver avsättas riktiga pengar för att bygget av Norrbotniabanan ska komma igång på riktigt. Det senaste regeringsutspelet är i själva verket bara ett nytt utredningsuppdrag där Trafikverket om ett par år ska presentera hur en byggnation de närmaste tio åren skulle kunna se ut. Nya löften utan några riktiga pengar. Det är dags att avslöja regeringens bluff. 

De tänker bara straffbeskatta Norrland utan att på riktigt bygga Norrbotniabanan. Nu har Moderaterna tagit beslutet att fullt ut finansiera bygget av hela Norrbotniabanan och genomföra ett stort paket för att stärka Norrland, landsbygden och alla som varje dag är beroende av bilen. I valet nästa år så är det upp till väljarna i Norrland. Nya tomma löften med socialdemokraterna eller riktiga satsningar med Moderaterna.