Missuppfattning som skapar oro bland hyresgäster

I en artikel i Norran den 4 oktober framför Johanna Malmin från Hyresgästföreningen kritik mot kommande hyresjustering. Artikeln inleds tråkigt nog med ett direkt sakfel som riskerar att skapa onödig oro hos hyresgäster.

”Genom att flytta fram tidpunkten för den årliga hyresjusteringen har vi sett en ansamling av hyreshöjningar som retroaktivt belastat hyresgästerna.”

”Genom att flytta fram tidpunkten för den årliga hyresjusteringen har vi sett en ansamling av hyreshöjningar som retroaktivt belastat hyresgästerna.”

Foto: Hasse Holmberg / TT

Debatt2024-10-14 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad som inte framgår av artikeln är att många hyresgäster de senaste tio åren dragits med retroaktiva hyreshöjningar vilket är en följd av att Hyresgästföreningens valt att skjuta fram datumet för hyresjusteringen. Det är beklagligt.

Genom att flytta fram tidpunkten för den årliga hyresjusteringen har vi sett en ansamling av hyreshöjningar som retroaktivt belastat hyresgästerna. Nästan ett helt decennium av tvekan har påverkat boendesituationen för många, och det är dags att vi adresserar den realitet som vi nu står inför.

Det som nu sker är det brukliga. De privata fastighetsbolagen avser att göra hyresjusteringen från och med den 1 januari 2025. Detta innebär att vi går tillbaka till en mer förutsägbar modell för hyresjusteringar som är positiv för hyresgästerna. Genom att avskaffa retroaktiviteten i justeringen av hyresnivån tar vi ett steg tillbaka till en mer transparent och rättvis hyresmarknad. Det är inte bara en teknisk justering; det är en möjlighet för hyresgäster att planera sin ekonomi utan att behöva oroa sig för plötsliga och oförutsedda retroaktiva höjningar.

Hyresgästföreningen bör i stället för att oroa sig för framtida justeringar rikta sin energi mot att delta i denna förändring och skapa ett konstruktivt samarbete med oss fastighetsägare. Våra gemensamma mål bör vara att säkerställa att hyresmarknaden fungerar på ett sätt som gynnar både hyresgäster och fastighetsägare. Genom dialog och samarbete kan vi hitta vägar som både tar hänsyn till hyresgästers rättigheter och våra behov som fastighetsägare.

Vi uppmanar Hyresgästföreningen att se över sina ståndpunkter och vara öppna för förändringar som faktiskt kan gynna hyresgästerna. Låt oss tillsammans arbeta för en hyresmarknad där transparens och förutsägbarhet står i centrum, så att vi kan bygga ett bättre boende för alla.

Jens Pihlblad, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna MittNord