I sommar kommer miljontals bilister att ge sig ut på vägarna.
Men vägnätet är kraftigt eftersatt. En betydande underhållsskuld innebär att delar av vägnätet är slitet och ålderstiget, på andra håll är vägarna felaktigt konstruerade.
Det krävs ökade satsningar på vägarna för att stärka trafiksäkerheten – och för att låta hela landet leva.
Farliga vägavsnitt måste byggas bort. Mitträcken behövs där motorvägsstandard inte är motiverat. Vägar på det regionala vägnätet, utanför storstadsområdena, behöver breddas för förbättrad framkomlighet och trafiksäkerhet.
Sverige är ett till ytan stort land som hålls samman av ett omfattande transportnätverk. Landsdelar som känner att de är bortglömda kan inte mötas av sänkta hastighetsgränser i stället för vägförbättrande åtgärder.
Ska hela landet leva krävs ökade satsningar på drift och underhåll.
Sverige befinner sig i de norra delarna av Europa vilket innebär ett betydande avståndshandikapp till våra viktigaste marknader. Det kan endast överbryggas med hjälp av effektiva transporter och en väl utbyggd infrastruktur.
Svensk konkurrenskraft kommer att vara en central fråga när landet ska påbörja sin återhämtning efter coronapandemin.
För att klara av framtidens utmaningar krävs nyinvesteringar i väginfrastrukturen.
Transportföretagen har identifierat ett antal vägstråk som vi anser är särskilt angelägna att satsa på:
- E6 från Trelleborg och vidare uppåt genom Skåne är kraftigt underdimensionerad.
- Vägnätet i norra Sverige lämnar mycket i övrigt att önska. På E4 mellan Gävle och Haparanda är endast 58 kilometer av 875 motorväg. Här behövs underhållsinsatser på såväl det finmaskiga vägnätet som en rejäl investering i motorvägar.
- Stockholm behöver investeringar. En av de mest trafikerade vägarna – väg 259 – tillhör länets mest olycksdrabbade sträckor. För att Stockholm ska få en ringled runt staden saknas en länk, den östliga förbindelsen.
- Sverige är ett av få länder som inte har motorvägsstandard mellan sina två största städer – Stockholm och Göteborg. E20 är dåligt utbyggd. Endast 170 kilometer av 402 håller motorvägsstandard. Cirka 80 kilometer av E20 genom Västra Götaland saknar mötesseparering.
Nu vill vi se en upprustning och en utbyggnad av Sveriges vägnät. För att rädda liv, arbetstillfällen och för att möjliggöra att hela landet kan leva.
Transportföretagen uppmanar därför regeringen, och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna, att ta ett helhetsgrepp kring den svenska väginfrastrukturen.