Transporterna Àr samhÀllets blodomlopp.
SÄ fort det blir störningar i systemet pÄverkas mÀnniskors vardag, nÀringslivet och industrin.
I den rÄdande coronakrisen rapporterar flera transportföretag om svÄrigheter att utföra transporterna av skÀl som borde vara lÀtt att ÄtgÀrda. I korthet handlar det om att förlÀnga giltighetstiden för buss- och lastbilsförarnas YKB, yrkeskompetensbevis.
EfterfrÄgan pÄ transporter har pÄverkats kraftigt av coronakrisen. Inom delar av transportsektorn stÄr företag kvar med alla kostnader, men utan intÀkter.
Samtidigt behöver en mÀngd transporter utföras för att samhÀllet ska fungera. Inte minst gÀller det för livsmedelsförsörjningen och gods avsett för vÄrden. SamhÀllet Àr Àven beroende av ett fungerande persontransportsystem. Inte minst för att se till att mÀnniskor kommer till sina arbetsplatser.
Dagens yrkesförare mÄste ha ett yrkeskompetensbevis, YKB. Grunden Àr en lagstiftning som krÀver att yrkesförare ska genomgÄ Äterkommande fortbildning för att fÄ behÄlla rÀtten att utöva sitt yrke. Regelverket kopplat till YKB gÀller sÄvÀl för gods- som persontransporter och omfattar uppskattningsvis 150 000 yrkesförare i Sverige.
En betydande andel av dessa yrkesförare behöver enligt svensk lagstiftning förnya sina YKB genom att uppfylla kravet pÄ fortbildning. Men i rÄdande lÀge Àr det i det nÀrmaste omöjligt eftersom utbildningarna har pausats, begrÀnsats, eller stÀllts in till följd av coronaviruset.
VÄr uppskattning Àr att uppemot 10 000 av landets yrkesförare befinner sig i en situation dÀr de inte har möjlighet att uppfylla kravet pÄ fortbildning. Konsekvensen blir att andelen yrkesförare som inte kan förnya sitt YKB successivt ökar. Att det i förlÀngningen slÄr mot enskilda transporter Àr uppenbart.
Regeringen kan hjÀlpa den svenska transportbranschen nÀr det gÀller YKB. För att rÀdda transporterna behöver regeringen förlÀnga giltigheten av nuvarande YKB-intyg till 2021 samt införa möjligheten till distansutbildning.
Vi menar att det Àr en enkel ÄtgÀrd, som inte innebÀr nÄgra samhÀllskostnader och som skulle ha stor effekt för berörda transportföretag och anstÀllda.
Förslaget ska ses i ljuset av att en rad medlemslÀnder inom EU, som har ett motsvarande regelverk om YKB, redan har förlÀngt giltighetstiden för sina förare.
Ska vi klara samhÀllets efterfrÄgan pÄ mÄnga gÄnger helt livsviktiga gods- och persontransporter behöver YKB-regelverket skyndsamt ses över.
I det extrema lÀge vi befinner oss i, dÀr företagen dessutom vittnar om ökande sjukfrÄnvaro inom förarkÄren, kan vi inte ha ett YKB-regelverk som hindrar förare frÄn att utöva sitt yrke.