Svenska hushåll pressas av höga priser på mat, el och drivmedel. Den nya regeringen har tagit över i en mycket svår ekonomisk situation. Vår främsta uppgift är att lätta de svenska hushållens börda utan att äventyra inflationsbekämpningen.
Vi bockar trots det av ytterligare ett vallöfte och ser till att ensamstående pappor får ihop vardagen och att landsbygden hålls levande. Om de rödgrönas vansinniga plan för reduktionsplikten hade tillåtits fortsätta hade skillnaden år 2026 blivit cirka sju kronor per liter diesel och utöver detta har vi även sänkt bränsleskatten. Med regeringens politik blir alltså en full tank i en Volvo V70 500kr billigare.
Sverige är ett avlångt land med stora avstånd, och elbilar med lång räckvidd är fortfarande dyra. För att hålla ihop landet är det viktigt med en god tillgång till drivmedel. Lösningen på transporternas utsläpp är inte reduktionsplikt, utan elektrifiering. Därför finns ingen mening med straffbeskattning av svenska bilister, det finns mer effektiva klimatåtgärder att vidta. 56% av bilarna som såldes i april var laddbara, 8 procentenheter mer än ett år sedan. Regeringen har gjort stora satsningar på laddinfrastruktur, så att även vi utanför storstäderna ska kunna köra elbil.
Utöver kraftigt sänkt reduktionsplikt stöttar regeringen med 60 miljarder kronor i elstöd under året, och förslag för sänkt skatt på arbete är ute på remiss. De senaste tio årens löneökningar har gått förlorade och vi måste alla ta ansvar för att klara oss igenom den ekonomiskt tuffa situation vi befinner oss i. Inflationen är löntagarnas värsta fiende och regeringen tar till alla medel för att bekämpa den.
Sänkta energipriser i kombination med satsningar för en fossilfri och stabil elförsörjning gör att vi åter kommer få den billiga och stabila tillgång på energi vi varit vana vid. Det är så vi skapar förutsättningar för sänkta kostnader för hushållen, den gröna omställningen och ett blomstrande näringsliv.