Likvärdigheten i skolan slits sönder med dagens system

Skolvalet måste göras om. Det är en nödvändig reform om skolan ska kunna uppfylla sitt kompensatoriska uppdrag.

Den undervisning som sker i skolan ska vila på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och professionell kompetens, skriver Lina Hading, ordförande, Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.

Den undervisning som sker i skolan ska vila på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och professionell kompetens, skriver Lina Hading, ordförande, Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Debatt2021-03-27 12:18
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svensk skola står inför stora utmaningar.

En förfärande stor andel av eleverna går ut grundskolan utan att ha behörighet till gymnasiet.

Behovet av behöriga lärare ökar.

Vi lärarstudenter, studie- och yrkesvägledarstudenter kräver att nödvändiga skolreformer genomförs.

Likvärdigheten i skolan slits sönder med dagens system.

- Vi vill att det kommunala huvudmannaskapet ersätts med ett statligt

Hur skolan prioriteras, och vilken budget den har i förhållande till antalet elever, ska vara lika över hela landet. Dagens skola är inte likvärdig. Det ger ökad problematik kring segregationen.

- Skolvalet måste göras om

Det är en nödvändig reform om skolan ska kunna uppfylla sitt kompensatoriska uppdrag.

Vi kan inte ha skolor med tio års kötid där föräldrar med akademisk bakgrund och välbetalda jobb väljer skola för sina barn redan på BB. Samtidigt som vi har skolor där elever med motsatt socioekonomisk bakgrund hamnar.

Det är orimligt. Både om vi tänker långsiktigt på det svenska samhället och på de resurser, förutsättningar och löner som dagens lärare och vägledare har.

- Undervisningen ska bedrivas av legitimerade lärare

Den undervisning som sker i skolan ska vila på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och professionell kompetens. Lärarlegitimationen är ett kvitto på att dessa krav uppfylls.

Rektor/huvudman ska inte få anställa en obehörig lärare om det finns en behörig. Det ska vara en tydlig strävan på alla skolor att anställa behörig personal när en vakans uppstår. Oavsett vilket ämne det handlar om.

Handlar det om pengar så är lösningen enkel. Förstatliga finansieringen av den svenska skolan.

Med tanke på lärarbristen borde lärare vara ett säkert kort att satsa på. Ändå är det många lärarstudenter som känner sig tveksamma till sitt yrkesval och börjar bli oroliga inför den stundande examen.

Kommer jag att få ett jobb? Hur många jobb kommer jag att behöva söka?

Siffror från Arbetsförmedlingen visar att antalet grundskollärare, som är inskrivna som öppet arbetslösa, har ökat med 64 procent de fem senaste åren. Den problematik nyutexaminerade lärare möter finns även hos studie- och yrkesvägledare.

Skolor anställer obehörig personal, eller personal med ”adekvat” utbildning som inte har någon examen. Det blir billigare.

Redan nu hör vi lärar- och studievägledarstudenter som inte längre vill satsa på sin utbildning, som ångrar sitt yrkesval, som varit arbetslösa länge, som hör av sig till oss i facket och försöker anpassa kombinationen av ämnen till vad som bör kunna gå hem på arbetsmarknaden.

23 000 av 77 000 av grundskolans heltidsanställda lärare saknar lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne. Därför borde skolorna kasta sig över den lärare som söker jobb och som är behöriga.

Givetvis handlar det om kostnader. Men om man lagt de pengar som läggs på att skattefinansiera de vinster som aktieägarna kan plocka ut från skolkoncerner på skolor som är i behov av behöriga lärare hade problemet varit löst.

Slutligen kan vi ställa oss frågan hur skolor kan komma undan med att anställa obehörig personal framför en behörig lärare?  Det borde inte ens vara möjligt.