Likvärdigheten en fråga om rätt förutsättningar

Resurserna till skolan måste öka och förutsättningarna för lärare och skolledare måste bli bättre.

Alla skolor måste vara bra för att barn ska få samma chanser i livet, skriver bland andra Mikael Johansson, ordförande Lärarförbundet Skellefteå.

Alla skolor måste vara bra för att barn ska få samma chanser i livet, skriver bland andra Mikael Johansson, ordförande Lärarförbundet Skellefteå.

Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix/TT Nyhetsbyrån

Debatt2021-07-09 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolan i Skellefteå har genom åren drabbats av nedskärningar och besparingar.

Som ökat arbetsbördan för lärare och skolledare.

Landets stora lärarbrist visar sig mer och mer även här. Det påverkar likvärdigheten, skolans möjlighet att klara det kompensatoriska uppdraget – och visar att dagens ansvarsfördelning inte fungerar.

Ska våra elever ha tillgång till en likvärdig skola i framtiden behövs det satsningar på lärarna och på deras förutsättningar att klara sitt uppdrag. Minskad arbetsbelastning och högre löner. Inte minst i de områden som i dag är svåra att rekrytera till.

Skellefteå ligger på plats 165 – av landets 290 kommuner – när det gäller lärarlöner.

Det duger inte om man vill behålla och rekrytera lärare för och i framtiden.

Förutom kommunens egna insatser behöver staten bidra med ett större ansvar. Kommunerna är överbelastade, även Skellefteå. Andelen äldre i befolkningen ökar, skatteintäkterna minskar och ett växande antal barn och unga behöver skolor, förskolor och fritidshem.

Lärarförbundet arbetar för att staten ska ta huvudansvaret för skolan.

Lärarförbundet vill se:

- Ett statligt sektorsanslag till skola och utbildning

Ett statligt huvudansvar för skolans finansiering kommer naturligtvis inte lösa skolans alla problem. Men det är sannolikt en förutsättning för att det överhuvudtaget ska vara möjligt att stärka likvärdigheten.

- Ökad likvärdighet mellan skolor

Alla skolor måste vara bra för att barn ska få samma chanser i livet. Att vi inte har en likvärdig skola är orättvist och förödande för Sveriges framtid.

- Ökat statligt ansvar för lärarförsörjningen

Staten behöver ta ett mer direkt ansvar för lärarförsörjningen och inte skjuta över ansvaret på lärosätena.

- Stärkt yrkes- och kompetensutveckling

Kompetensutveckling för lärare och skolledare har hamnat på efterkälken. Staten behöver ta fram ett program som ger lärare och skolledare möjligheter att utvecklas under hela yrkeslivet.

Sammanfattningsvis – styrningen måste förändras. Staten behöver ta huvudansvaret för hela utbildningssystemet, ge skolan stabila finansiella förutsättningar och verka för ett skolväsende där alla elever ges rätt till likvärdig utbildning.

Men även Skellefteå måste ta sitt ansvar. Resurserna till skolan måste öka och förutsättningarna för lärare och skolledare måste bli bättre.

Nu är det upp till bevis.