Låt staten ta huvudansvaret för skolan

Alla skolor måste vara bra skolor. När så inte är fallet blir följden ojämlika livschanser för de barn som växer upp.

Staten behöver träda in och ta huvudansvaret för kvalitet, likvärdighet och resurser.

Staten behöver träda in och ta huvudansvaret för kvalitet, likvärdighet och resurser.

Foto: Alexander Olivera/TT

Debatt2020-09-10 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter 30 år svänger Lärarförbundet: Låt staten ta över huvudansvaret för skolan.

Sveriges kommuner är överbelastade. För många stora ekonomiska åtaganden trängs i de kommunala budgetarna, och besparingar på skola och förskola har under de senaste två åren blivit vardagsmat.

Risken är stor att utbildning kommer att prioriteras ner än mer genom behovet av förstärkningar inom äldreomsorgen, som så brutalt blottlagts av coronapandemins effekter.

Lärarförbundet har tidigare inte drivit kravet på att återföra huvudansvaret för skolan till staten.

Men kommunerna har inte lyckats med sitt uppdrag och det blir sannolikt omöjligt att i framtiden kunna finansiera skola och utbildning utan en omfattande statlig medverkan.

Redan i dag ser vi hur svensk skola dragits isär. Sveriges 290 kommuner, och många 100 friskoleföretag, har såväl olika förutsättningar som ambitioner, vilket drabbat likvärdigheten.

Den statliga utredningen med uppdrag att lämna förslag för ökad likvärdighet i skolan visade ökade skillnader mellan kommunernas resurser. Kommuner med god ekonomi satsar mer på skolan, medan kommuner med sämre inte har de förutsättningarna, trots att det ofta är de som har ett elevunderlag i behov av mer stöd.

Det finns en stor ojämlikhet i elevers möjligheter att få möta utbildade och behöriga lärare.

Från nära nog samtliga lärare på skolor i områden med stark socioekonomisk status, till mindre än varannan lärare i många glesbygdskommuner och vid skolor i socialt mer utsatta områden.

Alla skolor måste vara bra skolor. När så inte är fallet blir följden ojämlika livschanser för de barn som växer upp.

Det är inte bara djupt orättvist, utan också förödande för hela Sveriges framtid.

Det är dags för en återcentralisering. Den behöver vila på fyra grundpelare:

- Ett statligt sektorsanslag till skola och utbildning.

- Statlig styrning för att stärka likvärdigheten mellan skolor.

- Ökat statligt ansvar för lärarförsörjningen.

- Stärkt yrkes- och kompetensutveckling genom ett professionsprogram.

Staten behöver träda in och ta huvudansvaret för kvalitet, likvärdighet och resurser i hela utbildningssystemet.

Annars kommer Sveriges ställning som kunskapsnation att på sikt vara allvarligt hotad.