Låt e-handeln leda klimatomställningen

Låt oss använda e-handeln som verktyg för den hållbara värld vi enats om att vi ska nå.

E-handeln ökade med 49 procent andra kvartalet 2020 jämfört med i fjol.

E-handeln ökade med 49 procent andra kvartalet 2020 jämfört med i fjol.

Foto: Marcus Ericsson/TT

Debatt2020-12-13 10:26
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

E-handeln ökar snabbt.

Mer beställs hem för att minska onödigt resande, för att bromsa coronaspridningen. Men också av ren bekvämlighet.

E-handeln ökade med 49 procent andra kvartalet 2020 jämfört med i fjol.

Ökningen började före coronapandemin slog till – och den lär fortsätta.

Vi ser fem konkreta områden där vi alla kan bidra till en hållbar e-handel:

- Utnyttja e-handelns klimatfördelar

När vi handlar på nätet kan leverantörerna köra ut varorna samlastat i stället för att var och en tar bilen till affären.

Det ger stora klimatvinster. Men bara om vi ger handeln chansen att samordna. Begär vi snabb leverans, eller leverans vid en exakt tidpunkt försvinner stora delar av klimatnyttan.

Klimatnyttan ökar också om leveransen går till ett utlämningsställe nära där vi bor. Inte till varje trappuppgång i kvarteret.

- Ställ gröna transportkrav och välj grön frakt där sådan finns

E-handeln har lett till fler fossildrivna mopeder och skåpbilar i våra städer. Trots att varorna lika gärna kan köras ut med cykel eller fordon som går på el eller biogas. Om vi som konsumenter begär det, så blir det så.

Redan nu visar e-barometern att allt fler vill kunna välja grön frakt.

Låt oss systematiskt välja dem som erbjuder detta.

- E-handla nära

Det är olyckligt när e-handel likställs med att beställa från Kina. Med klimatmässigt förödande fraktflöden.

När vi styr om e-handeln till att handla om hemleverans från lokala eller nationella producenter minskar transporterna avsevärt. Samtidigt bistår vi en hårt pressad handel tills vardagen blir mer normal.

- Minimera returerna

Många e-handelsaktörer lockar med ”fri retur”, vilket får oss att beställa mer än vad vi behöver.

Självfallet är inte returen gratis. Den är inbakad i priset. Förutom returens klimatpåverkan som hela samhället får betala.

Nyttja aktörer där returen har en tydlig prislapp. Använd digitala provrum där du kan bilda dig en uppfattning om storlek på kläder. Då behöver du inte beställa flera. Är du osäker kan du med fördel handla på stan, på coronasäkra tider och platser.

- Avstå oftare

I webshoppen är det lätt att beställa något som man inte behöver, som redan finns i vindsförrådet, eller i garderoben, eller som kan köpas begagnat. Avstå det, kanske till förmån för att låna eller hyra. Det är klimatsmartare än att e-handla nytt.

Inom e-handeln finns aktörer som tar ett stort klimat- och hållbarhetsansvar. Andra har inte kommit lika långt.

Låt oss använda e-handeln som verktyg för den hållbara värld vi enats om att vi ska nå.

Då kan e-handeln leda klimatomställningen.