Lämna inte Norrlands inland åt sitt öde

Trafikverket föreslår att antalet beredskapsflygplatser ökas från dagens tio till nitton.

Hela Norrlands inland riskerar att lämnas utan beredskapsflygplats.

Hela Norrlands inland riskerar att lämnas utan beredskapsflygplats.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2020-08-30 12:47
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I början av sommaren redovisade Trafikverket sin översyn av de svenska beredskapsflygplatserna till regeringskansliet.

Att fungera som beredskapsflygplats handlar om att hålla flygplatsen öppen och inom en fastställd tidsram kunna agera på en akut situation utanför ordinarie arbetstid.

Samhällsviktiga flygtransporter handlar om resor inom sjukvården, statlig och kommunal räddningsverksamhet, till exempel fjällräddning, sjöräddning, brandbekämpning och/eller brandövervakning,

Trafikverket har i sin översyn kommit fram till att dagens geografiskt vita fläckar behöver åtgärdas och föreslår att antalet beredskapsflygplatser ökas från dagens tio till nitton.

Det i sin tur förutsätter en anslagshöjning från dagens 9,5 till 50 miljoner kronor.

Givet den uttalade ambitionen höjer man på ögonbrynen när man tar del av Trafikverkets förslag. Trafikverket föreslår nämligen att hela Norrlands inland, mellan Gällivare och Åre-Östersund, lämnas utan beredskapsflygplats.

Vi centerpartister uppmanar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att vid regeringskansliets beredning av ärendet ompröva förslaget och inte lämna Norrlands inland åt sitt öde, utan tillgång till beredskap för samhällsviktiga transporter.