Lämna inte Norrlands inland åt sitt öde

Trafikverket föreslår att antalet beredskapsflygplatser ökas från dagens tio till nitton.

Debatt 30 augusti 2020 12:47
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I början av sommaren redovisade Trafikverket sin översyn av de svenska beredskapsflygplatserna till regeringskansliet.

Att fungera som beredskapsflygplats handlar om att hålla flygplatsen öppen och inom en fastställd tidsram kunna agera på en akut situation utanför ordinarie arbetstid.

Samhällsviktiga flygtransporter handlar om resor inom sjukvården, statlig och kommunal räddningsverksamhet, till exempel fjällräddning, sjöräddning, brandbekämpning och/eller brandövervakning,

Trafikverket har i sin översyn kommit fram till att dagens geografiskt vita fläckar behöver åtgärdas och föreslår att antalet beredskapsflygplatser ökas från dagens tio till nitton.

Det i sin tur förutsätter en anslagshöjning från dagens 9,5 till 50 miljoner kronor.

Givet den uttalade ambitionen höjer man på ögonbrynen när man tar del av Trafikverkets förslag. Trafikverket föreslår nämligen att hela Norrlands inland, mellan Gällivare och Åre-Östersund, lämnas utan beredskapsflygplats.

Vi centerpartister uppmanar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att vid regeringskansliets beredning av ärendet ompröva förslaget och inte lämna Norrlands inland åt sitt öde, utan tillgång till beredskap för samhällsviktiga transporter.


Ämnen du kan följa
Läs mer!

Fler reser via Skellefteå Airport – högre siffror än innan pandemin • Ytterligare flyglinjer i höst

Fler reser via Skellefteå Airport – högre siffror än innan pandemin • Ytterligare flyglinjer i höst

Mindre flygplatser vill ta höjd för utvecklingen: "Vet att flyget är nödvändigt"

Bygget av Hybritanläggningen närmar sig, med ett ökat resande som sannolikt scenario. Samtidigt står Gällivares flygplats Lapland Airport inför en ny upphandling av Stockholmslinjen.

Mindre flygplatser vill ta höjd för utvecklingen: "Vet att flyget är nödvändigt"

Visioner för Luleå Airport: ✔ Gröna satsningar ger resboom ✔ Nya gaten och Airport City ✔ Fler direktlinjer

Luleå Airport väntar ökat resande och en stark utveckling i svallvågorna av de gröna industrisatsningarna. I en stor intervju berättar flygstationschefen Ann-Christin Viklund om planerna på ett Airport City, utbyggnad av terminalen med gate 6, fler direktlinjer utomlands och vilken linje som kan bli först med elflyg.

Visioner för Luleå Airport: ✔ Gröna satsningar ger resboom ✔ Nya gaten och Airport City ✔ Fler direktlinjer

Detta har hänt: Skellefteå Airports snabba förvandling

Det här har hänt i Skellefteå runt flyget i den gröna omställningen:

Detta har hänt: Skellefteå Airports snabba förvandling

Så har Skellefteå blivit en elflygsnod: ”Då öppnades alla världens portar”

På bara tre år har Skellefteå Airport gått från att vara en kommunal mindre flygplats i Sverige till att vara en nytänkare som genererar stort intresse från hela Europa. ”Vi är en av de ledande flygplatserna i världen i omställningen till fossilfritt flyg”, säger vd Robert Lindberg.

Så har Skellefteå blivit en elflygsnod: ”Då öppnades alla världens portar”
Visa fler