Mindre undervisningsgrupper i skolan

15 procent av dagens elever i åk 9 i Skellefteå blir inte behöriga till gymnasiet.

Vi måste möta alla barn utifrån de behov som finns! Lika är inte rättvist. Barn har olika förutsättningar och behov och våra skolor bör organiseras utifrån att dessa varierande behov tillgodoses, skriver Per Boström (KD), gruppledare Skellefteå och Frida Löfroth (KD), ersättare i För- och grundskolenämnden.

Vi måste möta alla barn utifrån de behov som finns! Lika är inte rättvist. Barn har olika förutsättningar och behov och våra skolor bör organiseras utifrån att dessa varierande behov tillgodoses, skriver Per Boström (KD), gruppledare Skellefteå och Frida Löfroth (KD), ersättare i För- och grundskolenämnden.

Foto: Jonas Westling

Debatt2022-07-20 05:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi vill se till att elever med behov av ett mindre sammanhang ska få tillgång till detta för att öka möjligheterna att alla elever kan nå sin fulla potential och öka måluppfyllelsen. 

Därför vill vi i Kristdemokraterna Skellefteå införa mindre undervisningsgrupper i Skellefteå kommuns skolor. 

Med mindre undervisningsgrupper kan fler känna en ökad trygghet samt studiero vilket ökar möjligheterna att se och möta varje barn. 

Goda relationer mellan lärare och elev samt relationer inom elevgrupper främjar studiero i klassrummet (Skolforskningsinstitutet, 2021) och ökar motivationen hos elever.

Den problematiska skolfrånvaron ökar i samtliga stadier inom skolan. Närvaron ökar om eleven känner sig trygg i skolan, får sina behov tillgodosedda samt har goda relationer. 

Mindre undervisningsgrupper behövs även för att öka elevers möjligheter att nå alla kunskapskriterier och förutsättningar att nå så långt som möjligt. 

Vi måste möta alla barn utifrån de behov som finns! Lika är inte rättvist. Barn har olika förutsättningar och behov och våra skolor bör organiseras utifrån att dessa varierande behov tillgodoses.

Men blir det inte för dyrt? Barnen är det viktigaste att satsa på för att bygga ett framtida hållbart och effektivt samhälle. Vårt förslag innebär att man även omfördelar några, dvs inte alla, av de som nu arbetar med riktade resurser i klassrummet. 

Med mindre grupper kommer även lärarens arbetsmiljö förbättras vilket leder till att fler lockas till yrket och fler stannar kvar. Ju större grupper som bildas i skolan, desto fler elever kommer i kläm och hamnar efter. 

Detta ser vi tydliga tecken på genom bland annat ökad skolfrånvaro samt alldeles för många elever som inte når behörighet till gymnasiet. 

Dessa unga vuxna får betydligt svårare att komma i arbete vilket får en negativ påverkan på både dem själva som individer samt på samhället i stort.

Inkludering är inte en skola för alla. Man kan vara exkluderad i en klass där man inte lyckas. Dagens skola är inte tillräckligt anpassad för allas olika förutsättningar samt behov och med mindre grupper kan vi möjliggöra att fler elever når kunskapskriterierna. 

Anna Fürstenhoff (KD), grundskollärare

Frida Löfroth (KD), ersättare i För- och grundskolenämnden

Per Boström, gruppledare KD Skellefteå